Kel wordt als tienjarig jongetje uit een weeshuis geplukt en naar de koninklijke familie van Castellane gebracht. Hij krijgt een aanbod om getraind te worden als de dubbelganger van de prins, de zogenaamde Zwaardvanger. Kel dient de plaats in te nemen van de kroonprins in gevaarlijke situaties en moet zo bijna letterlijk de zwaarden voor prins Conor opvangen.

Daarnaast volgen we ook het verhaal van Lin, een jonge Ashkarische arts. Zij moet vechten voor een plek als vrouw in deze maatschappij en probeert tegelijkertijd haar beste vriendin Mariam te redden van een zekere dood.

Beide komen op een dag in contact met de Voddenraperkoning, een criminele heerser in Castellane. Ze zijn allebei in het begin heel sceptisch, maar toch kan de Voddenraperkoning hen overtuigen dat ze allemaal hetzelfde doel hebben.

Toen ik het boek voor het eerst zag, was ik meteen weg van de mooie kaft en de korte inhoud. Ik lees graag fantasy verhalen en dit klonk als een uniek verhaal. En uniek is het zeker. De wereld van Castellane en de omringende landen is een volledig nieuw uitgedachte wereld. Het komt in eerste instantie zeer Middeleeuws over, maar het bevat toch een vleugje magie en een bepaalde openheid. Je moet wel aandachtig blijven lezen want er komen heel veel nieuwe termen in het verhaal voor, maar er staat nergens een verklarend woordenboek. Dit maakt dat het tempo van het verhaal wat lager ligt dan normaal.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Kel en Lin. Er wordt nergens aangeduid wanneer het perspectief wisselt van persoon, maar er wordt in derde persoon gesproken over de personages waardoor het soms gewoon even doorlezen is tot je de naam leest van het personage dat het verhaal aan het vertellen is. De inhoud van het verhaal is op zich wel interessant en leuk om te lezen, maar ik had meer actie verwacht in dit fantasy verhaal. Het gebrek aan actie, samen met het trage leestempo zorgde er soms voor dat ik het boek even aan de kant moest leggen als ik te moe werd.

Zwaardvanger is een uniek fantasy verhaal met veel intriges en excentrieke personages. Persoonlijk was het tempo voor mij soms iets te traag om het de vijf volle sterren te geven. Ik ben wel gehecht geraakt aan de personages en wat ze allemaal meemaken dus ik kijk zeker uit naar het tweede deel.

Cassandra Clare brak internationaal door met de Kronieken van de Onderwereld. Nu is er Zwaardvanger, een nieuwe fantasyserie – in een eenmalige luxe editie.

Het begon met een diefstal. De diefstal van een jongen.

Kel is een wees, maar is gestolen om als dubbelganger – een zogeheten Zwaardvanger – van de kroonprins van Castellane door het leven te gaan. Hij en kroonprins Conor Aurelian zijn zo hecht als broers, maar Kels leven heeft maar één doel: sterven voor Conor, de persoon van wie hij houdt en wie hij haat – en van wie hij nooit vrij kan zijn.

Lin Caster is één van de Ashkar, een bevolkingsgroep die als één van de weinigen nog een greintje magie bezit. Lin waagt zich erop om de zieken en stervenden van Castellane te verzorgen met hulp van verboden kennis, inclusief haar beste vriendin Mariam.

Wanneer Kel het zwaard van een huurmoordenaar opvangt, verandert alles. Lin en Kel worden bij elkaar gebracht door de mislukte moordaanslag en worden meegesleurd in het web van de mysterieuze Voddenraperkoning, de criminele heerser van Castellane’s onderwereld. De gemoederen lopen hoog op in Castellane. Zullen de ontdekkingen van Lin en Kel hun land in oorlog storten – en de wereld in chaos?