In het jaar 10191 bestaat het keizerrijk uit verschillende planeten. De keizer beslist dat de familie Atreides moet verhuizen naar de woestijnplaneet Arrakis. Hertog Leto Atreides, zijn concubine Vrouwe Jessica en zijn zoon Paul Atreides nemen hun intrek op Arrakis. Arrakis is een dorre, hete woestijnplaneet die oorspronkelijk bewoond werd door de Vrijmans. Wanneer er echter ontdekt werd dat er op de planeet specie te vinden was, nam het volk de Harkonnen de planeet over en onderdrukte de Vrijmans voor hun eigen winstbelang. De Vrijmans zijn dus ook niet blij met de komst van de familie Atreides. Maar wanneer Paul een voet op de planeet zet, zien ze hem als de Messias die hen zal verlossen van hun lijden. Wanneer er op een dag een aanval wordt gepleegd op de familie Atreides, kunnen Paul en zijn moeder Jessica ontsnappen en zijn noodgedwongen een verbond aan te gaan met de Vrijmans. Is Paul de verlosser waar ze zo lang op hebben gewacht?

Duin is al in 1965 geschreven door Frank Herbert. Het is het eerste boek uit een zesdelige sciencefiction reeks die zich in de toekomst afspeelt. Momenteel is het boek verfilmd en te zien in de bioscoop waardoor er meer belangstelling is naar deze reeks. Uiteraard is hierdoor ook mijn interesse opgewekt. Ik besloot dan ook eerst het boek te lezen en dan de film te gaan zien.

Toen ik begon met het boek te lezen, merkte ik al vrij snel dat het boek al even geleden geschreven is geweest. Het taalgebruik is al wat verouderd en soms zelfs wat moeilijker. Dit in combinatie met allemaal nieuwe woorden, planeten en personages zorgden ervoor dat ik het begin moest wennen aan het taalgebruik. Er komt in de eerste hoofdstukken veel informatie op je af, gelukkig bevat het boek ook een begrippenlijst zodat je altijd iets kan terugzoeken als je iets niet meer weet. Ik raad het dan ook aan om het boek tussendoor niet weg te leggen of te combineren met een ander boek omdat je het verhaal anders niet meer zou kunnen volgen. Eenmaal ik gewend was aan de schrijfwijze en ik al wat meer in deze wereld zat, was het boek ook veel gemakkelijker om te lezen. Duin bevat geen duidelijk aangeduide hoofdstukken. Er worden wel passages van elkaar gescheiden door korte tussenstukken waar je even op adem kan komen. Door het kleine lettertype dat er gebruikt wordt, heeft dit ervoor gezorgd dat ik het boek niet snel heb kunnen uitlezen.

Het verhaal zelf zit ongelofelijk goed in elkaar. De verschillende planeten worden uitvoerig beschreven en er is een goede afwisseling tussen actieve en passieve stukken tekst. We krijgen het verhaal te lezen vanuit verschillende personages uit het boek waardoor het nooit saai werd. Met iedere pagina die ik las, maakte het me nieuwsgieriger naar hoe het verhaal ging eindigen. Ik was ook aangenaam verrast door de vele plotwendingen die aanwezig waren. Ik heb me zeker niet verveeld tijdens het lezen van Duin.

De verfilming is enkel van het eerste deel van het boek. De film laat het boek echt tot leven komen en is nagenoeg identiek aan het boek. Ik ben wel blij dat ik dankzij het boek een voorsprong had en al kennis had van de verschillende planeten en termen. Hierdoor kon ik me meer focussen op de volledige film. Voor iedereen die van sciencefiction houdt is dit zeker een aanrader, zowel de film als het boek. Wanneer je je waagt aan het boek, weet dan dat je in het begin even moet wennen aan de setting en het taalgebruik. Desalniettemin ben ik heel blij dat ik kennis heb kunnen maken met deze schrijver en Duin.

Hertog Leto van Atreides heeft de positie van gouverneur van de planeet Arrakis aangeboden gekregen. Een bijzondere kans, want deze woestijnplaneet is de enige plek waar de ontzettend waardevolle specie melange kan worden gedolven.

Op zijn thuisplaneet Caladan bereidt Leto zijn vertrek voor. Hij, zijn concubine Jessica en hun zoon Paul vermoeden dat de benoeming een valstrik is van hun aartsrivalen, de Harkonnens. Desondanks besluit Leto dat ze toch gaan – de kans om alle productie van melange in de hand te hebben is simpelweg te waardevol. Ze vertrekken richting Arrakis, maar van alle kanten dreigt gevaar.

Duin verscheen in 1965 en is de grootste sciencefictionklassieker aller tijden. Er zijn vele miljoenen exemplaren van het boek verkocht en het boek is de basis geweest voor tv-series, games en films. In september 2021 verschijnt een nieuwe verfilming van Denis Villeneuve (Arrival, Blade Runner 2049)