Bob werkt als undercoveragent bij de politie. Ze zijn een criminele bende op het spoor die zich bezighoudt met voornamelijk witwaspraktijken. Er wordt Bob gevraagd om te infiltreren en zo de bende op te rollen. Bob wordt eigenaar van een café in Kinrooi, nabij de Nederlandse grens, en probeert contact te leggen met de bendeleden. Hij raakt steeds meer betrokken bij de zaak en wanneer er op een dag een dode valt, geraakt Bob nog meer verstrikt in zijn web van leugens. Lukt het hem deze bende te pakken of komen ze erachter wie hij werkelijk is?

Het boek Undercover is gebaseerd op de gelijknamige tv-serie. De serie zit nu aan haar tweede seizoen in België. Ik ben deze serie ook aan het kijken en ik was er meteen weg van. Ze bevatte enorm veel spanning en de acteurs zijn ook zeer goed. De cast bestaat uit bekende Vlaamse en Nederlandse acteurs. De rol van Bob wordt gespeeld door Tom Waes, een Vlaamse acteur. Persoonlijk vind ik dat hij dit zeer goed doet en hij geeft een bepaald karakter aan Bob. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig om te lezen hoe Hugo Luijten dit heeft vertaald naar het boek. Door eerst de serie te hebben gezien, heb je al een bepaald beeld gevormd van de personages. Luijten heeft dit zeer goed aangepakt in het boek. Ik kon me perfect Tom Waes voorstellen als het personage Bob.

Dit is het tweede boek van Hugo Luijten dat ik heb gelezen. Eerder dit jaar heb ik ook Het jaar van de slang gelezen. Ik ben dus al redelijk bekend met de schrijfstijl van Luijten. Hij kan zeer gedetailleerd schrijven, maar het niet saai doen overkomen. Hij geeft graag een volledige omkadering in het verhaal waardoor je zo in het verhaal wordt gezogen. Omdat het verhaal zich ook afspeelt bij de Nederlandse grens, komen er ook heel wat Nederlandse termen in voor. Niet alleen de serie is zo toegankelijk voor zowel Nederlandse als Vlaamse kijkers, maar het boek is dan ook geschreven voor beide lezers. Hij maakt ook geen gebruik van moeilijke woorden, dus het kan door iedereen gelezen worden. Wel heeft hij zich de vaktermen eigen gemaakt. Je ziet dat hij onderzoek gedaan heeft naar de manier waarop de politie werkt en daardoor komt het verhaal ook realistisch over.

Het boek is een prequel van de tv-serie, maar kan op zich ook gelezen worden zonder dat je de serie moet hebben gezien. Natuurlijk heb je iets meer achtergrondinformatie, als je de serie al hebt gezien, maar het is niet per se nodig. Ik denk wel dat dit boek mensen kan aanzetten om ook aan de serie te beginnen. Hugo Luijten heeft de sfeer van Undercover perfect geschetst en maakt net zoals in de serie gebruik van plottwisten en spannende momenten. Daarnaast herkende ik Bob ook in het boek. Zeker een aanrader dus voor de liefhebbers van de serie, maar ook voor alle lezers die eens een goede thriller willen ontdekken.

*Disclaimer* Deze recensie is eerder verschenen op https://indeboekenkast.com/

In een poging om de witwaspraktijken van een criminele bende aan het licht te brengen, infiltreert undercoveragent Bob Lemmens in een gokkastenimperium in de Limburgse plattelandsgemeente Kinrooi, nabij de Nederlandse grens.

Het lijkt een routineklus, totdat er een dode valt en Bob steeds dieper verstrikt raakt in de duistere zaakjes van de familie. Zal hij erin slagen de bende op te rollen voor hij ontmaskerd wordt?