Niels zit sinds zijn geboorte in een rolstoel. Al sinds jonge leeftijd weet hij hoe het is om ‘anders’ te zijn. Hij is dan ook vaak het mikpunt van pesterijen. Niels besluit dat hij er genoeg van heeft en rijdt naar een brug om er voorgoed een einde aan te maken. In verschillende terugblikken lezen we het levensverhaal van Niels door zijn ogen. Wat heeft hem tot dit punt gedreven?

In real life is gebaseerd op het leven van Niels Van Baelen. Samen met auteur Tine Bergen heeft hij dit pakkend verhaal geschreven. Tine Bergen is één van mijn favoriete Vlaamse auteurs dus ik wist dat dit weer een parel van een boek ging zijn. En gelijk had ik! Door de korte hoofdstukken leest het boek vlot weg en is het dus ideaal voor de al wat jongere lezers. In de korte flashback momenten lezen we verschillende fases in het leven van Niels. De fases zijn niet chronologische geordend en lopen wat door elkaar waardoor het altijd interessant blijft om te lezen. Deze stukken worden afgewisseld door zijn huidige gedachtegang op de brug. Er zit een zekere spanning in het verhaal en je wilt steeds meer te weten komen over Niels, waardoor het boek moeilijk weg te leggen is.

Het verhaal draait rond het thema pesten en de gevolgen van pesterijen. Steeds meer jongeren krijgen te maken met pesten en hoewel er al veel acties op poot zijn gezet om jongeren hiermee te helpen, blijft het toch een permanent aanwezige problematiek. Ik heb jammer genoeg ook te maken gehad met pesten en ik weet hoe belangrijk het is om jongeren te wijzen op de consequenties van hun acties. Door dit allemaal nog eens extra te benadrukken in dit boek, blijven we hopelijk het onderwerp bespreekbaar maken. Dit prachtig geschreven verhaal heeft me ontroerd en gaat me nog lang bijblijven. Dit boek is een aanrader voor jong en oud!

Het leven stelt geen vragen. Niels stelt ze wel. (Jammer genoeg voor hem.)

De vragen tollen door zijn hoofd. Waarom hij zijn benen moest laten breken in verschillende operaties, om daarna nog altijd niet goed te kunnen lopen? Waarom niemand met hem wil praten op de speelplaats? Waarom hij pillen moet nemen die maken dat hij in zijn broek plast? Waarom pesters pesten? Waarom hij vorige week die belangrijke battle van World of Warcraft heeft verloren? (Maar daar gaan we het niet over hebben, er zijn grenzen!)

Het leven stelt geen vragen, Niels weet het best. Dus vlucht hij in het gamen, waar woorden kunnen toveren. Waar hij kan lopen en zelfs vliegen. Waar de goeden winnen en de slechten sterven. Tot het echte leven hem inhaalt. Want een mens heeft maar een leven. Of niet?

Met een voorwoord van Marc Herremans.

NIELS VAN BAELEN is 24 en denkt veel na over het leven: over de kracht van woorden, over hoe je lichaam je grootste vijand kan zijn, over vallen, nog eens vallen, eens goed vloeken en dan weer opstaan. In real life is gebaseerd op zijn levensverhaal.