Met dank aan Young Adult Belgie voor het recensie exemplaar.

Ophelia heeft nu officieel haar intrede gemaakt op de Pool. De familiegeest van de Pool, Faroek, is enorm geïntregreerd door deze kleine spiegelpassante. Ophelia mag zich de nieuwe vice vertelser van Faroek noemen. Maar wanneer dit niet de sterkste kant van Ophelia blijkt te zijn, heeft Faroek een nieuwe opdracht voor haar. Er verdwijnen namelijk een heleboel belangrijke figuren op de Pool. Aangezien Ophelia met haar handen voorwerpen kan lezen, wordt zij aangewezen om deze verdwijningen op te lossen. Ophelia gaat op onderzoek uit en ontdekt al snel de overdonderende waarheid.

‘De vermisten van Maneschijn’ is het tweede deel in ‘De ijzige verloofde’- serie. Het eerste deel heb ik een tijdje geleden gelezen en vond ik een heel fijn boek. Het eerste deel bevat heel veel informatie, maar alles wordt wel goed uitgelegd. Het tweede deel was daarom iets aangenamer om mee te beginnen omdat ik de termen en plaatsen al gewoon was. Het eerste boek draaide eerder om de opbouw van de wereld en de uitwerking van de personages. ‘De vermisten van de Maneschijn’ vond ik persoonlijk leuker dan het tweede deel omdat dit juist meer actie bevatte. Er zat ook meer tempo in het verhaal.

Daarnaast werd de relatie tussen Ophelia en haar verloofde Thorn ook meer in de verf gezet. Er werd verder gebouwd aan hun relatie. De spanning tussen de twee loopt ook hoog op en dit maakte het verhaal interessanter.

‘De ijzige verloofde’ is een serie dat iedereen aanspreekt. Het bevat fantasie, actie, romantiek en ook een beetje misdaad. Fantasie lijkt me geen gemakkelijk genre om over te schrijven. In fantasieboeken moet je origineel zijn en je eigen wereld durven creëren. Christelle Dabos heeft dit uitstekend gedaan. Deze wereld is verslavend en uniek. Het voelt bijna aan als een film dat je aan het kijken bent. Daarnaast is het ook vlot geschreven en hoewel er veel informatie aanwezig is in het boek, wordt deze duidelijk uitgelegd. Ophelia is ook een toegankelijk personage. Ze is geen perfecte prinses, maar is juist klungelig en is niet bang om letterlijk of figuurlijk onderuit te gaan.

Hoewel ik ‘De ijzige verloofde’ al een heel leuk verhaal vond, vind ik het tweede deel echt geweldig. Niet alleen is er meer spanning aanwezig, maar ook Ophelia maakt een echte groei mee in haar persoonlijkheid ,alsook de relatie tussen Ophelia en Thorn. Als dit nog maar het tweede deel is in de serie dan kijk ik enorm uit naar het derde en vierde deel.

Deel 2 van Franse bestsellerserie De spiegelpassante, waarin Ophelia grotere gevaren dan ooit moet trotseren…

Ophelia keert terug in De vermisten van Maneschijn, het tweede deel van De spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Na de gebeurtenissen in De ijzige verloofde wil Ophelia niets liever dan een rustig en teruggetrokken bestaan leiden. Maar haar leven op de vijandige ark Pool is meer in gevaar dan ooit… Als verloofde van de afstandelijke en raadselachtige Thorn zijn alle ogen op Ophelia gericht. Bovendien gebruikt Faroek, de machtige familiegeest van het Noorden, haar voor zijn eigen doeleinden: Ophelia kan namelijk met haar handen voorwerpen lezen en zo eeuwenoude geheimen achterhalen. Wanneer de ene na de andere invloedrijke hoveling spoorloos verdwijnt, raakt Ophelia opnieuw ongewild betrokken bij een opsporingsonderzoek. Langzaam maar zeker doorziet ze niet alleen de vele illusies die de ark rijk is, maar ontdekt ze ook de overdonderende waarheid… Lees ook De ijzige verloofde (deel 1), Het geheugen van Babel (deel 3) en De storm van de echo’s (deel 4). ‘Christelle Dabos bezit de gave om lezers van alle leeftijden te verwonderen.’ Lire