Avery heeft het niet gemakkelijk na de dood van haar moeder. Ze woont bij haar halfzus Libby in en probeert door middel van meerdere jobs de eindjes aan elkaar te knopen. Op een dag staat een onbekende jongen in een maatpak haar op school op te wachten. Hij deelt mee aan Avery dat ze een erfenis krijgt. En niet zomaar een erfenis. Ze erft namelijk van een multimiljonair. De enige vraag die iedereen bezig houdt is: waarom? Avery heeft geen familiale banden met deze rijke man, maar toch erft ze nagenoeg heel zijn fortuin. Avery gaat samen met zijn vier kleinzoons op zoek naar de waarheid aan de hand van allerlei puzzels en raadsels.

Vanaf de eerste pagina zat ik al direct in het verhaal. Avery is een heel leuk personage. Ze heeft een groot hart, ze is ambitieus, slim en niet op haar mondje gevallen. Dit zorgt soms voor grappige en gênante situaties. Ik heb dan ook vaak moeten lachen met dit boek. Daarnaast is de schrijfstijl ook heel vlot en kon je niet anders dan het Hawthorne house in detail voor je te zien. Het boek zit doorspekt met raadsels en puzzels. Mijn favoriete activiteit naast lezen is puzzels oplossen dus ik vond het leuk om mee te puzzelen met Avery en de jongens. Het doet me een beetje denken aan een escape room, maar dan in boekvorm.

Dit boek is een young adult en toevallig komen er vier knappe kleinzoons in voor dus kan je je al voorstellen dat er de nodige romance in voor komt. Hoewel het verhaal daar niet echt om draait, is het wel altijd leuk om te lezen. De driehoeksverhouding was misschien wat ver gezocht op sommige momenten, maar ik stoorde me er niet hard aan.

Het einde van het verhaal was een enorme cliffhanger. Hoewel we als lezer al veel informatie krijgen in het boek, zijn er nog altijd raadsels die onopgelost blijven. Na het lezen van dit boek heb ik vernomen dat er een tweede deel uitkomt. Ik kijk hier dan ook reikhalzend naar uit. Ik wil heel graag weten waar het verhaal van Avery verder gaat en waarom juist zij gekozen is voor de erfenis. Daarnaast hoop ik ook dat het tweede deel een even mooie cover krijgt als de eerste. De cover zit vol met quotes en afbeeldingen die met het verhaal te maken hebben en vormt het echte toppunt van dit boek. Ik kan al zeker zeggen dat dit boek nu al behoort tot één van mijn favoriete boeken van 2021

‘Dit moet een vergissing zijn. Een man die ik nog nooit heb ontmoet, heeft me zojuist miljarden nagelaten. Zulke dingen gebeuren gewoon niet, punt.’

De toekomst van Avery Grambs en haar halfzus ziet er niet al te rooskleurig uit. Samen kunnen ze maar net de eindjes aan elkaar knopen en uitzicht op betere tijden is er niet. Totdat Avery hoort dat ze een fortuin heeft geërfd van een filantroop die ze nog nooit ontmoet heeft… en niemand weet waarom.

Om de miljardenerfenis van Tobias Hawthorne in ontvangst te kunnen nemen, moet Avery voldoen aan één voorwaarde: ze moet per direct intrek nemen in Hawthorne House en daar een jaar lang blijven wonen. Helaas wordt het huis ook bewoond door de zojuist onterfde familie (inclusief vier knappe kleinzoons) die op zijn zachtst gezegd niet allemaal even blij zijn met de komst van deze vreemdeling die er met hun geld vandoor gaat. Er is een vraag die iedereen bezighoudt: waarom Avery?

Deze prachtig uitgevoerde hardcover is voorzien van een door Sophie Pluim geïllustreerde stamboom van de familie Hawthorne.