Beste vriendinnen Mien, Victoria en Alix gaan met hun hele klas op kamp naar een boerderij in het bos. Er staan hen veel leuke activiteiten zoals een kanotocht, escaperoom en fuif te wachten. Maar iemand in de boerderij vindt al deze leerlingen niet zo leuk en besluit hen weg te jagen. Maar de vriendinnen zijn vastbesloten om achter de waarheid te komen. Ook al riskeren ze mogelijks daarmee hun leven…

‘Je speelt met vuur’ is het derde boek in een serie over de vriendinnen Mien, Victoria en Alix. Ik was me hier niet van bewust, maar gelukkig kan je dit boek afzonderlijk lezen. Er wordt wel gehint naar de vorige verhalen, maar heel uitgebreid is het niet en het stoort ook niet. Het boek sprak me vooral aan omdat het spannend leek en ik ook nog nooit iets heb gelezen met betrekking tot een brandstichter. Ik was dan ook heel benieuwd hoe Astrid Sercu dit in een young adult jasje ging steken. Astrid heeft me aangenaam verrast. De intriges en handelingen van de vriendinnen komen jeugdig over en hoewel het best wel spannend wordt, is het toch geschikt voor jonge lezers.

De hoofdstukken in het boek zijn niet al te lang en dus ideaal voor een jonger publiek. Af en toe komt er ook een kort hoofdstukje voor waarin de gedachten van de pyromaan aan het woord komt. Dit zorgt ervoor dat de spanning nog eens extra opgebouwd wordt. Hoewel ik al vrij rap door had hoe de vork in de steel zat, kan ik me voorstellen dat het voor de jonge lezers een verrassend en spannend boek blijft tot het einde. Een aanrader dus!

Een gebroken gezin runt een kamphuis in de bossen. Vader Remco doet zijn best om de bezoekers hartelijk te ontvangen, maar hij heeft steeds meer moeite om de rekeningen te betalen. Ook tienerzoon Thibo helpt mee, al zit hij eigenlijk niet te wachten op al die scholieren. Wanneer hartsvriendinnen Mien, Alix en Victoria aankomen in het kamphuis en per toeval een geheime kamer ontdekken, beseffen ze al snel dat het gezin heel wat te verbergen heeft.

Een vlotte maar bloedstollende whodunit waarin drie vriendinnen voor elkaar door het vuur gaan. Voor lezers vanaf 12 jaar.