In Stockholm worden er steeds meer Roemeense zwervers dood teruggevonden. De seriemoordenaar probeert een boodschap over te brengen. De enige persoon die op het juiste spoor blijkt te zijn is inspecteur Emma Sköld. Maar zij moet dit stiekem doen want iemand heeft het ook op haar gemunt. Emma probeert niet alleen deze seriemoordenaar te ontmaskeren, maar ook haar eigen moordenaar.

Genade is het derde deel in de Emma Sköld-serie van Sofie Sarenbrant. Het eerste deel Berouw heb ik een tijdje geleden gelezen en ik was meteen fan van de eigenwijze inspecteur Emma Sköld. Het tweede deel Jaloezie heb ik nog niet gelezen. Ik hoopte dan ook dat de boeken in de serie los van elkaar te lezen waren en Emma Sköld als rode draad hadden. Jammer genoeg lijkt het derde deel het vervolg te zijn op het tweede deel. Hierdoor kwam ik precies midden in een verhaal terecht en duurde het even voor ik volledig door had wat er aan de hand was. Hoewel het boek daarna perfect apart te lezen was, vond ik het jammer dat ik een stuk voorgeschiedenis heb gemist van het tweede boek.

Het boek op zich is goed geschreven en leest vlot dankzij het gebruik van korte hoofdstukken. Doordat we iedere keer een hoofdstuk te lezen krijgen uit een ander perspectief, is het soms even zoeken door wie zijn ogen we het verhaal nu te lezen krijgen. Maar dit houdt het verhaal wel interessant en zorgt voor een goede spanningsopbouw. Door het hoge tempo van het verhaal wordt het nooit saai en is het moeilijk om het boek neer te leggen. De nodige plottwisten en een onverwacht einde maken het boek één van de toppers onder de thrillers.

Ik ben grote fan van detective thrillers en vooral als ze veel spanning en onverwachte wendingen bevatten en dat is juist wat deze serie eigen maakt. Waar de meeste detective-series die ik al gelezen heb, losstaande verhalen bevatten met als rode draad dezelfde detective, moet je hierbij best de boeken in de juiste volgorde lezen omdat het verhaal hier verder opgebouwd wordt. Al met al ben ik helemaal in de ban van Emma Sköld; een stoere, vrouwelijke detective die van aanpakken weet.

Emma Sköld komt voor een weerzinwekkende vraag te staan: hoe ver ga je als rechercheur als je eigen leven op het spel staat?

Tijdens een ontroerende herdenkingsdienst voor een jonge vrouw die onder verdachte omstandigheden om het leven is gekomen, zit iemand op de achterste rij die de aanwezigen nauwlettend in de gaten houdt. Iemand die er alles voor over heeft om ongezien te blijven – tegen elke prijs.

Tegelijkertijd maakt een psychopathische seriemoordenaar slachtoffers onder de zwervers van Stockholm. De politie tast compleet in het duister, en de enige persoon die de moorden kan stoppen, moet er alles aan doen om ondergedoken te blijven. Iemand is eropuit om rechercheur Emma Sköld koste wat kost te vermoorden. En dat maakt het oplossen van deze zaak niet makkelijk…