De zussen Ottie, Pip en Willow Lorne zijn opgegroeid in een kasteel in een klein dorpje in Ierland. Nu ze volwassen zijn geworden, hebben ze elk hun eigen leven opgebouwd. Maar als op een dag hun vader sterft keren ze in allerijl terug naar het familiekasteel. De ontzetting is groot als het testament wordt voorgelezen omdat niet de oudste dochter Ottie het kasteel erft, maar de jongste dochter Willow. Willow is vastberaden het kasteel te verkopen, tegen de zin in van de andere twee zussen. Ondertussen komen er steeds meer familiegeheimen boven drijven en de zussen moeten hun verleden onder ogen zien. Zorgen deze geheimen voor een familiedrama of drijft het de zussen alleen maar dichter naar elkaar toe?

De Ierse erfenis is het derde boek van Karen Swan dat ik heb gelezen. Hiervoor heb ik Een Noorse winternacht en Een Spaanse belofte met veel plezier gelezen. Karen Swan laat je, met een zwier van haar pen, reizen naar de bestemmingen in haar boeken. Net zoals in haar andere boeken schetst ze een zeer goed beeld van het Ierse landgoed en zijn reusachtig kasteel. Ze steekt veel details in haar boeken en laat het landschap tot leven komen. Je waant je als lezer tussen de zussen in het natte, stormachtige Ierland.

Ook dit boek is weer vlot geschreven. Met zijn net geen 500 pagina’s lijkt dit een dik boek, maar toch heb ik het op een weekend uitgelezen. Vooral het einde vond ik heel meeslepend en heeft ervoor gezorgd dat ik het boek in één ruk heb uitgelezen. Waar haar andere boeken ook spannende momenten bevatten, draait het in de Ierse erfenis meer om de familiegeheimen. Uiteraard is hier de nodige romantiek in te vinden, maar ook de band tussen de zussen wordt hier grondig besproken.

Wederom heeft Karen Swan hier weer een realistisch en intrigerend verhaal neergezet. Samen met de zussen Lorne waan je je in Ierland en ontdek je samen met hen alle familiegeheimen. Spanning, prachtige landschappen en een vleugje romantiek maken standaard deel uit van haar boeken. Ik ben dan ook benieuwd wat het volgende land, waar Karen Swan ons naar meeneemt, voor ons in petto heeft.

De zussen Ottie, Pip en Willow komen na de dood van hun vader samen in het familiekasteel. Daar horen ze tot ieders verrassing en ontsteltenis dat Willow, de jongste dochter, het kasteel erft. Waarom zij? Willow vertrok drie jaar eerder naar Dublin en is vervreemd geraakt van haar ouders en zussen. Als ze vervolgens aankondigt het kasteel te verkopen, lijkt dit dan ook een poging tot wraak. Haar beslissing drijft Ottie en Pip – die hun eigen plannen in duigen zien vallen – tot het uiterste: Pip riskeert alles om haar eigen toekomst veilig te stellen en Ottie neemt een beslissing die levens zou kunnen ruïneren. De zussen moeten hun verleden onder ogen zien als ze elkaar niet voorgoed willen verliezen… Liefde, familie en diep weggestopte geheimen zorgen voor opschudding aan de toch al stormachtige Ierse kust, waar de ruige kliffen de perfecte achtergrond vormen voor dit meeslepende verhaal.