Het is het jaar 1866. Jasper Jupiters Circus der wonderen strijkt neer in het kleine dorpje waar Nell woont met haar vader en broer. Iedereen is meteen onder de indruk van het circus, buiten Nell. Zij is namelijk geboren met grote moedervlekken over haar hele lichaam en wordt hier regelmatig raar door bekeken, net als de artiesten in het circus. Haar vader besluit dan ook om Nell te verkopen aan het circus. Wanneer Jasper van haar het spektakelstuk maakt, begint Nell te twijfelen of ze van haar moedervlekken toch niet iets positief kan maken. Daarnaast bouwt ze ook een band op met Jaspers broer Toby, maar hij heeft een duister verleden dat hij niet kan loslaten. Begint de roem Nell niet te overstijgen? En wie is zij nu écht als ze niet in de spotlights staat?

Vele kennen de bekende film ‘The greatest showman’ wel waar Hugh Jackman de rol speelt van P.T. Barnum. Hierin probeert hij zijn circus te lanceren door middel van verschillende acts met dieren en wonderbaarlijke mensen. In deze film zijn de mensen altijd respectvol behandeld geweest en helpen ze Barnum ook om het circus tot een hoger niveau te tillen. Ik kan me voorstellen dat het er in werkelijkheid wel wat anders aan toeging. Net zoals in ‘Circus der wonderen’ kwam het al eens voor dat er mensen verkocht werden of zelfs ontvoerd om deel uit te maken van het circus. Deze mensen werden gezien als rariteiten en hadden geen rechten als persoon. Elizabeth Macneal wind er dan ook geen doekjes om en laat zien hoe de werkelijkheid er toen uitzag. Het was dan ook heel normaal dat mensen betaalden om een spektakel show te mogen bijwonen waarin deze wonderen zich voor deden. Waar Nell het in het begin moeilijk had om zo bedrogen te worden door haar familie, bouwt ze toch een goede band op met de andere circusleden en wordt ze al snel de ster van de show. Nell heeft dus van een negatieve situatie, iets positiefs kunnen maken. Nell is dapper, lief, zorgzaam en komt heel menselijk over. Ze was dan ook mijn favoriete personage en heel fijn om vanuit haar perspectief te lezen.

Mijn minst favoriete personage was Toby. Hij is de broer van Jasper en deelt samen met hem een duister geheim. Zijn passages gaan dan ook uitsluitend over zijn schuldgevoel en de adoratie die hij voor zijn broer heeft. Ik vond zijn verhaal dan ook het minst boeiende om te lezen.

Elizabeth Macneal heeft een aangename schrijfstijl. Er wordt aandacht besteed aan details van de omgeving, maar ook niet in die mate dat het langdradig wordt. Hoewel het geen verhaal is dat doorspekt is met actie en avontuur, vond ik het toch boeiend genoeg. Vooral de stukken over Nell en het circus vond ik leuk om te lezen. Het boek eindigt net zoals ieder goed circus dan ook met een knal. Ik vind het een fijne eerste kennismaking met schrijfster Elizabeth Macneal.

Komt dat zien, komt dat zien! Het is 1866 en Engeland is in de ban van het circus. Menigten verdringen zich om een glimp op te vangen van leeuwentemmers, trapezeartiesten en andere wonderen.

Wanneer Jasper Jupiters Circus der Wonderen in een kustplaatsje in Zuid-Engeland arriveert, verandert het leven van Nell voorgoed. Haar vader verkoopt haar aan de circusbaas als luipaardmeisje, vanwege haar vele moedervlekken. Nell leeft gedwongen verder als deel van het circus, maar wanneer haar roem groeit en ze vriendschap sluit met Jaspers zachtaardige broer Toby, vindt ze haar levenslust langzaam terug.

Het duurt niet lang voordat de kranten Nell omschrijven als het achtste wereldwonder. Maar wie vertelt haar verhaal eigenlijk? En wat gebeurt er als ze Jasper en het circus dreigt te overschaduwen?