Riv is nog steeds op zoek naar de verraderlijke sirene Mauxo. Hij is echter dichter bij dan ze denkt. Riv komt ook meer te weten over haar familie en wordt al snel geconfronteerd met de keuze tussen haar familie op het land en in het water.

Sterren en sirenen is het tweede deel in een serie over Riv de zeemeermin. In het eerste deel Parel en tij maken we kennis met Riv en haar zelfgekozen landfamilie. We komen ook veel te weten over de afkomst van Riv en plan Waterloo om Riv op het land te houden. In het tweede deel gaat plan Waterloo verder, maar leren we ook bij over de sirene achter dit plan, Mauxo. We leren ook veel nieuwe personages kennen en Riv moet een hartverscheurende keuze maken. Kortom het boek bevat weer veel actie en avontuur. We komen ook steeds meer te weten over de verschillende zee wezens en de onderzee wereld waar Riv vandaan komt. Ik heb altijd een fascinatie voor zeemeerminnen gehad, maar ik heb nog niet veel boeken gelezen met zeemeerminnen in de hoofdrol. Het is leuk dat Anniek Rodenburg zich hier wel heeft aan gewaagd.

Ieder hoofdstuk lezen we in het perspectief van een ander personage, wat ik altijd leuk vind om ieder personage te leren kennen. Hierdoor leest het boek ook vlot en verveelt het niet snel. De hoofdstukken zijn ook kort en dus ideaal voor de jeugd. Daarnaast bevat het verhaal ook veel actuele thema’s waarin iedereen zich wel kan vinden.

Ik vind de serie steeds leuker, hoe meer ik te weten kom over de wereld in de zee. Het boek bevat veel actie en is absoluut niet eentonig. Ideaal voor jong en oud!

Nadat Riv leert wat haar echte afkomst is, staat haar leven in Rotterdam op zijn kop. Peinzend over haar verleden en worstelend met haar toekomst is ze vastberaden om de waarheid boven water te halen. Maar met de listige sirene Mauxo op haar hielen moet ze daarvoor wel haar grenzen opzoeken. Vertrouwen en verraad, de waarheid versus Waterloo: hoever drijven Riv en Mauxo elkaar om te kunnen winnen?

Het spannende vervolg op Parel en Tij waarin de boven- en onderwaterwereld nog meer samenkomen. Voor young adults.