Hoofd, hart, haggis is het vierde deel in de North Ness Inn- serie van Vanessa Gerrits. In dit vierde deel volgen we zowel Esme als Shaena. Beide dames hebben hun eigen zorgen en problemen. Gelukkig kunnen ze altijd bij elkaar terecht voor raad en advies. Esme gaat eindelijk op vakantie met Rory, al loopt die vakantie natuurlijk niet zoals gepland. Shaena doet mee aan een bakwedstrijd in Las Vegas. Daarnaast denken ze ook beide aan hun toekomst. Esme vraagt zich af wat ze gaat doen na haar afstuderen. Verhuist ze dan naar Drumnadrochit? Shaena zit ook met haar woonsituatie in haar hoofd, zij is alleen volop aan het sparen om een appartement te kunnen huren.

Het allereerste wat weer opvalt is de titel natuurlijk. Vanessa Gerrits heeft voor de hele reeks geweldig leuke titels gekozen. De woorden zijn allemaal alliteraties binnen dezelfde titel. Dit kan al niet gemakkelijk zijn, maar toch is ze er met ieder boek ook in geslaagd om drie woorden te kiezen die perfect bij het verhaal passen.

Vanaf de eerste pagina zit ik weer helemaal in het leven van Esme, Rory en Shaena. Vanessa Gerrits is er in geslaagd om doorheen de reeks een echte wereld te creëren die je meteen herkent. Dit zorgt ervoor dat van zodra je begint te lezen je meteen in de juiste sfeer zit. Niet elke auteur slaagt hierin bij een serie. Ik ben nog nooit in Schotland geweest, maar toch voel ik mij er al een beetje thuis.

Het wisselend perspectief tussen Esme en Shaena is een hele grote meerwaarde in dit verhaal. Ze maken allebei heel wat mee en zitten op een belangrijk moment in hun leven dat veel kan bepalen. Het feit dat beide vrouwen dan ook nog goede vriendinnen zijn en er zo veel interactie is, maakt het helemaal af. Ondanks dat we beide personages al goed kennen, weet Vanessa Gerrits nog te verrassen met bepaalde gebeurtenissen. Het is niet gewoon een vervolg op hun leven, maar bepaalde wendingen in het verhaal zorgen ervoor dat er toch weer heel wat nieuwe dingen gebeuren.

Het verhaal speelt zich nu voor een groot deel buiten Schotland af. We hebben Parijs, Las Vegas en Turkije. De afwisseling met Schotland is leuk, maar ik ben blij als we terug naar Schotland gaan. Dat blijft toch de basis van het hele verhaal.

Hoofd, hart, haggis wordt aangekondigd als het laatste deel in de reeks. Stiekem hoop ik toch dat er nog extra delen zullen volgen. Esme en Shaena hebben nog zoveel dat ze kunnen meemaken. Het einde laat dit ook een beetje open dus ik blijf hopen! Ik kan Schotland nog niet achterlaten.

Hoofd, hart, haggis is een vierde deel dat je gelezen moet hebben. Het is een grote meerwaarde en verliest niets van zijn verhaal. Je kent de personages ook al heel wat beter waardoor je sneller in het verhaal zit en de omgeving al goed kent.

In Hoofd, hart, haggis van Vanessa Gerrits heeft Esme een volle agenda. Haar eerste vakantie samen met Rory is geboekt – ze gaan naar Walt Disney World in Florida – en in het voorjaar gaat haar stage in het zonnige Turkije van start. Nu haar studie vlot en haar relatie serieuzer wordt, begint het aan haar te knagen: hoe overbruggen zij en Rory de afstand in hun relatie? Zal ze uiteindelijk naar Drumnadrochit verhuizen? Gelukkig kan ze haar twijfels delen met Shaena, die zo haar eigen zorgen heeft over haar woonsituatie. De bakster gaat tot het uiterste om van haar donutwinkel een succes te maken, want een goedlopende zaak betekent ook dat ze weer een eigen appartementje kan huren. Wanneer ze de kans krijgt om haar donuts internationaal onder de aandacht te brengen bij een bakwedstrijd in Las Vegas, móét ze dus wel meedoen…