Een meisje wordt wakker in een brandende kamer. Ze is letterlijk beland in de hel. Om haar arm zit een armbandje met de naam ‘Allie’ dus ze is er vast van overtuigd dat dat haar naam is. Iedere dag in hel krijgt ze te maken met een nieuw soort monster. Allie probeert te overleven in deze hel tot ze op een dag de hulp krijgt van een hond. Samen sluiten ze een bondgenootschap en zijn vastbesloten aan deze hel te ontsnappen.

Hell City bestaat uit een unieke verhaallijn en is volledig geschreven zonder dialoog. Toch heb je geen dialoog nodig in dit boek. De actie en beschrijvingen spreken voor zich. Daarnaast bevat het boek maar 130 pagina’s dus hoeven er ook geen ellelange dialogen aanwezig te zijn. Hoewel het een novelle is, is de opbouw van het verhaal goed en voelt het hoofdpersonage niet oppervlakkig aan. Het verhaal verdeelt zich over verschillende dagen waarbij ze iedere dag een ander monster tegen komt. Wat een leuke toevoeging aan het verhaal is, zijn de tekening van deze monsters. Ze zorgen voor een meer visuele voorstelling van het verhaal wat ik wel leuk vind.

Als lezer heb je geen idee wat er nu precies gebeurt. Samen met Allie onderga je de dagen en vecht je tegen deze monsters. Bij het aanbreken van iedere nieuwe dag vraag je jezelf af: ‘Welk monster komt er nu aan en zal Allie ook deze kunnen overwinnen?’. Er was dus zeker spanning aanwezig in het verhaal en tot op het einde ben je als lezer niet zeker over wat er nu juist aan het gebeuren is. Het einde heeft me dan ook verrast en achteraf gezien, zit het boek dus enorm goed in elkaar. Het einde zorgt ervoor dat je alles met andere ogen gaat bekijken en alles beter begrijpt dus het is zeker de moeite om tot het einde door te lezen.

Deze novelle is misschien kort, maar bevat zeker de nodige spanning. In het begin is het misschien wat verwarrend om er in te komen, maar op het einde wordt alles duidelijk en zit het verhaal slim en complex in elkaar. Ik heb het boekje in één ruk uitgelezen en ik vind dat Joanna Carlton dit zeer goed in elkaar heeft gestoken.

Met dank aan Young Adult België en Uitgeverij Hamley Books voor een recensie exemplaar.

She wakes up in a burning city.
On the first day, the monsters discover her.