Emilia lijkt op het eerste gezicht een doodnormale studente, maar ze draagt een geheim met haar mee. Wanneer er op een dag een dodelijke brand ontstaat in het koninklijk paleis en zowel de koning als koningin omkomen, wordt Emilia uit haar vertrouwde omgeving weggerukt. Emilia is namelijk het buitenechtelijk kind van troonopvolger Linus Lancaster. Samen met de stiefkinderen van Linus, Carter en Chloe, wordt ze afgeschermd van de wereld. Emilia voelt zich direct aangetrokken tot de norse Carter, hoewel ze weet dat ze afstand zou moeten nemen. Daarnaast wilt Linus dat Emilia kroonprinses wordt, maar dit leven is helemaal niet wat Emilia wilt. Al lijkt het dat ze niet veel keus heeft…

‘De zilveren kroon’ maakt deel uit van de Forbidden Royals trilogie van Julie Johnson. Het verhaal doet me een beetje denken aan de Royals serie van Erin Watt, alleen wat meer sprookjesachtiger. Het speelt zich af in een paleis met een koning en prinsessen. Emilia is het vreemde eendje in de bijt en lijkt niet gemaakt te zijn voor het prinsessen leven. Ze probeert dan ook terug te gaan naar haar oude leven, maar dat lijkt niet zo simpel als kroonprinses. Haar stiefmoeder Octivia is dan weer het perfecte toonbeeld van ‘Evil stepmom’ en hoewel er geen slechte stiefzussen aanwezig zijn, worden we wel beloond met een enthousiaste stiefzus en sexy stiefbroer. De spanning tussen Emilia en Carter is al van in het begin van het verhaal te snijden en wat is er leuker dan een verboden liefde?

Hoewel dit sprookje met een vleugje new adult precies is wat ik graag lees, waren er toch enkele zaken waar ik mijn ei over kwijt moet. Zo wordt het gebruik van drugs afgedaan als bijna normaal in dit boek en wordt het niet direct afgekeurd. Daarnaast wordt een maatje 36 vergeleken met iemand die volslank is en geen perfect ‘modellenfiguur’ heeft. Dit boek is bedoeld voor een jonger publiek en kan dus triggerend zijn voor enkelen. Een soort van ‘triggerwarning’ was hier dus zeker op zijn plaats geweest. Ik ben er vrij zeker van dat de auteur hier ook niet te veel heeft bij stil gestaan, maar ik wil het toch maar even vermelden.

Daarnaast heb ik het boek met veel plezier gelezen. De schrijfstijl van Julie Johnson is aangenaam en vlot. De personages zijn geweldig goed doordacht en Emilia lijkt op het eerste gezicht wel stoer, maar naarmate we haar beter leren kennen, komt ze ook menselijker over met haar zorgen en emoties. De aantrekkingskracht tussen Emilia en Carter is doorheen het hele verhaal te snijden en maakt het verhaal extra leuk om te lezen. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het tweede en derde deel en hoop meer te kunnen lezen van Emilia als prinses.

‘De zilveren kroon’ is het eerste deel van de spannende en verslavende Forbidden Royals-trilogie van Julie Johnson. Voor de lezers van De Royals-serie van Erin Watt! De twintigjarige Emilia is een heel normale student, maar op een dag staat haar hele leven op z’n kop. Als de koninklijke familie van het koninkrijk Constantië omkomt, staat de troonopvolging op het spel. Emilia’s vader wordt tot koning gekroond en Emilia wordt als zijn onwettige dochter opeens de kroonprinses van het land. Haar nieuwe leven in het paleis zou een sprookje kunnen zijn, maar Emilia merkt al snel dat er veel intriges en machtsspelletjes op de achtergrond spelen. Carter Thorne, de zoon van haar stiefmoeder, moet niets van haar weten. Maar Emilia is niet van plan zich door wie dan ook in de hoek te laten plaatsen, ook niet door Carter, die haar hart sneller laat kloppen… ‘De zilveren kroon’ is het eerste deel van de Forbidden Royals-serie. Lees ook ‘De guoden troon’ en ‘Het diamanten koninkrijk’ in deze serie. Voor alle fans van ‘The Princess Diaries’ en ‘Game of Thrones’.