Megan Jayne Crabbe neemt ons mee op reis in de body positive-beweging in haar boek Body Positive Power. Steeds meer geraken we ervan overtuigd dat we alleen maar gelukkig kunnen zijn met het ‘ideale’ lichaam. Maar wat is nu juist het ideale lichaam en wie bepaalt hoe dit eruitziet? Megan neemt de dieetindustrie onder de loep en legt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek uit waar het allemaal misloopt. Daarnaast deelt ze ook haar eigen ervaring met diëten en de zoektocht naar de liefde voor haar eigen lichaam. Samen met enkele tips en een contract om nooit meer te diëten probeert Megan ons ervan te overtuigen te luisteren naar je eigen lichaam. Want we zijn goed genoeg zoals we zijn.

Toen ik begon in dit boek, had ik nooit verwacht dat het zo een impact op mij ging hebben. Ook ik heb zoals zo veel andere jongeren in de knoop gezeten met mijn eigen lichaam. Ik heb verschillende diëten geprobeerd, de ene al wat drastischer dan de andere. Allemaal waren het loze beloftes om de kilo’s kwijt te geraken en ze kwamen er iedere keer weer aan. Megan spreekt in haar boek dan ook over intuïtief eten. Je moet leren luisteren naar je lichaam. Als het om eten vraagt, moet je dit ook geven en als je eens geen zin hebt in een slaatje is dat ook oké. Zo leer je om af te stemmen met je lichaam op een gezonde manier.

Megan spreekt niet enkel uit eigen ervaring, maar heeft ook veel research gedaan. Ze heeft wetenschappelijke artikelen opgezocht en licht deze ook toe in haar boek. Haar bronnen vermeldt ze vanachter in het boek waardoor het gemakkelijk is voor de lezer om deze op te zoeken. Ook vinden we een lijst terug met boeken waaruit Megan haar inspiratie en quotes heeft gehaald en die volgens haar zeker de moeite waard zijn om te lezen. Je merkt dus duidelijk dat Megan veel navraag heeft gedaan en niet zomaar een boek schrijft met haar eigen opinie, maar dit ook wetenschappelijk ondersteund.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het boek soms even bewust aan de kant heb moeten leggen. Dit omdat sommige delen heel herkenbaar waren voor mij en ik het even moest verwerken. Gelukkig werkt Megan in haar boek met ‘trigger warnings’. Bepaalde stukken in het boek kan je gemakkelijk overslaan als je er het moeilijk mee hebt. Op sommige vlakken heeft Megan mijn ogen doen open gaan en heeft ze me ook veel bijgeleerd. Wat ons geleerd wordt en wat wij opvangen uit sociale media is niet altijd de waarheid. Zoiets als het ‘perfecte lichaam’ bestaat helemaal niet. Ieder van ons is speciaal en verdient het om geliefd te zijn.

Wat had ik dit boek graag gelezen in de middelbare school en dit aan al mijn vriendinnen aangeraden. Het heeft mijn visie op diëten helemaal veranderd. Waar ik het soms even emotioneel moeilijk had om verder te lezen, heeft dit boek me toch veel geleerd. Dit is sowieso mijn favoriete boek van dit jaar!

Geluk heeft niets met je kledingmaat te maken. We zijn ervan overtuigd geraakt dat geluk iets is dat alleen maar mogelijk is als we ons streefgewicht behalen, als we een sixpack hebben, als we die paar centimeter van onze taille af kunnen halen. We zien ons lichaam als een probleem, maar het probleem is de manier waarop we geleerd hebben naar onszelf te kijken. Het probleem is dat we denken dat er maar één ideaal lichaam bestaat. Ondersteund door resultaten uit wetenschappelijke onderzoeken, pleit auteur Megan Jayne Crabbe met scherpe humor, een directe stijl en kick-ass houding voor een wereld waar iedere lichaamsvorm wordt gevierd, bikinibody-diëten niet meer bestaan en álle vrouwen van hun lichaam houden. Dit boek is een krachtige oproep tot actie en een gids tot het houden van jezelf. Auteur Megan Jayne Crabbe (op Instagram bekend onder de naam @bodyposipanda) ontwikkelde vanaf haar vijfde problemen rondom haar zelfbeeld, probeerde haar hele jeugd af te vallen en werd al op haar veertiende gediagnosticeerd met anorexia. Na haar herstel begon een periode van eindeloos diëten, binge-eten, afvallen en weer aankomen totdat ze de body positivity-beweging ontdekte. Nu is ze vastberaden om zoveel mogelijk mensen de waarheid te vertellen: we zijn goed genoeg zoals we zijn.