Kennedy besluit om na het overlijden van haar dochter en de breuk met haar man te verhuizen naar haar zus in Havenbarrow. Ze hoopt daar de rust te vinden om alles te verwerken. Dan loopt ze op een dag de chagrijnige Jax tegen het lijf. Meteen voelt ze een connectie met hem alsof ze elkaar al kennen. Jax laat echter niemand toe en sluit zich voor alles en iedereen af. Wanneer Kennedy en Jax ontdekken dat ze een verleden samen hebben, komen alle herinneringen en geheimen naar boven drijven.

Zuidenwind is het eerste deel uit de Kompas serie van Brittainy Cherry. In het Engels zijn er al drie boeken verschenen van de serie en is het vierde boek in de maak. Zuidenwind is het eerste boek dat vertaald is. Het tweede boek Oostenwind komt volgend jaar pas uit. Ieder boek vertelt het verhaal van een ander personage in de serie. Zo kan je de boeken dus perfect afzonderlijk lezen. Zuidenwind vertelt het verhaal van Jax en Kennedy. Beiden hebben ze al veel meegemaakt in het leven en zijn ze allebei op hun eigen manier gebroken. Het verdriet van zowel Jax als Kennedy voelde heel echt aan en was soms zelfs hartverscheurend. Ik heb meerdere malen met tranen in mijn ogen het verhaal moeten verder lezen. Het was dan ook mooi om te lezen dat beide personages er voor elkaar willen zijn en elkaar willen helpen. Het boek voelt niet aan als een new adult omdat het verdriet en de pijn zo zwaar aanwezig zijn. Toch heeft het boek me weten te raken, juist omdat er zo open gepraat wordt over verlies.

Tussen het verhaal in de tegenwoordige tijd door krijgen we terugblikken naar de jeugd van Jax en Kennedy. Daaruit kunnen we afleiden dat ze als kinderen helemaal anders waren en minder zorgen hadden. Door alles wat er is gebeurd in hun leven zijn ze dan ook andere mensen geworden. Toch proberen ze voor elkaar hun angsten te overwinnen en hun zorgen opzij te zetten.

Gelukkig heeft Brittainy Cherry er ook af en toe wat luchtigere stukken ingestoken en vooral het personage Connor zorgde voor de nodige humor en verlichting in het verhaal. Hij zorgde voor wat meer evenwicht.

Als je op zoek bent naar een luchtige, sexy new adult dan moet je dit boek niet oppakken. Zuidenwind sleurt je mee in een wervelwind van emoties en trauma’s. Ik vond het oprecht een mooi boek om te lezen. De groei van Kennedy en Jax en hun onvoorwaardelijke steun voor elkaar hebben me geraakt. Ik ben dan ook heel benieuwd wat deel twee van deze serie met zich meebrengt.

‘Zuidenwind’ van Brittainy C. Cherry gaat over Kennedy. Na het overlijden van haar dochtertje en het beëindigen van haar huwelijk, verhuist ze naar het kleine dorpje Havenbarrow. Daar loopt ze de chagrijnige Jax tegen het lijf. Hij staat bekend als het zwarte schaap van het dorp en vanaf hun eerste ontmoeting hebben de twee een hekel aan elkaar. Maar wanneer ze erachter komen dat ze elkaar al eerder ontmoet hebben, komen er herinneringen naar boven drijven die geen van beiden hadden zien aankomen. ‘Zuidenwind’ van Brittainy C. Cherry is het eerste deel van haar geweldige Kompas-serie. Voor alle fans van Rebecca Yarros, Colleen Hoover en Roni Loren.