In Maine begint er weer een nieuwe marathon. 100 jongens moeten 700 km lopen. Wie het niet meer aan kan, wordt genadeloos afgemaakt. De laatste overgebleven deelnemer wint.

De marathon is één van de eerste thrillers van Stephen King, gepubliceerd onder het pseudoniem Richard Bachman. Deze heruitgave heeft een nieuwe cover gekregen die perfect past bij het verhaal. De marathon is niet het eerste boek dat ik gelezen heb van Stephen King dus ik wist al ongeveer wat ik moest verwachten. Je voelt wel dat de tijdsgeest wat ouder is aan de hand waarvan de jongens praatte over meisjes en vrouwen. Het was dus even aanpassen aan de kortzichtige opmerkingen. Toch sprak de korte inhoud me direct aan. Het leek me een uiterst spannend verhaal zoals alleen Stephen King dit kan schrijven.

Het begin van het verhaal heeft me direct getriggerd om verder te lezen. Ik wou gewoon weten wat er aan de hand was en waarom iemand hieraan zou deelnemen. De hele context rond het ontstaan van de marathon wordt nooit uitgelegd en ik heb deze informatie wel een beetje gemist. De focus in dit verhaal ligt eerder op de jongens, hun verhaal en hun motivatie. We komen niet heel veel te weten over de personages zelf en in het midden van het boek leek het verhaal ook stil te vallen. Ik heb dan ook even moeten doorlezen om dan naar het einde toe terug in het verhaal te duiken.

Het concept van het verhaal lijkt eerder wat dystopsich en ligt nu enorm goed in de markt. Ik persoonlijk miste soms wat meer actie en wat meer informatie. Toch herken je de specifieke schrijfstijl van Stephen King hierin en weet je dat dit het begin is van de geweldige carrière van een jonge Stephen.

De marathon, de bestseller van meesterverteller Stephen King, nu als limited edition paperback. Dit boek bevat illustraties op alle drie de zijden van het boekblok, en heeft een dubbelzijdig bedrukt omslag met glanzende folie voorop. Helemaal in stijl van de eerder verschenen limited editions van Misery en De groene mijl. Een must voor de King-liefhebber.

DE MARATHON: de af te leggen afstand is 700 kilometer.

DE REGELS: Er mag niet langzamer dan 6 km per uur gelopen worden; men moet blijven bewegen; er zal slechts één winnaar zijn. Bij overtreding krijgen de deelnemers drie waarschuwingen. De vierde is de laatste en is definitief. De kogel.

DE DEELNEMERS: honderd zorgvuldig geselecteerde jongeren, onder wie de zestienjarige Ray Garraty. Een gruwelijke afvalrace gaat beginnen…