In Hondenlevens worden een man en zijn hond dood aangetroffen op een kasteeldomein. Wijkagent Karen gaat samen met inspecteurs Willem en Mette op onderzoek uit. Al snel komen ze er achter dat deze man niet zo onschuldig blijkt te zijn. Hoe verder ze in zijn verleden gaan graven, hoe meer mensen er op duiken met een motief om hem iets aan te doen. Karen schakelt de hulp in van ‘De metro’, een geheime groep mensen die helpen verschillende misdaden op te lossen. En jij maakt toevallig ook deel uit van deze groep.

Hondenlevens is een interactieve thriller, een zogenaamd Crimiboek. Dankzij de QR-codes die je kan scannen op het einde van ieder hoofdstuk, kom je terecht in ‘De metro’. Daar kan je zelf op onderzoek gaan naar de moordenaar. Je krijgt een blik achter de schermen, bijvoorbeeld door verschillende PV’s te bekijken. Door deze opdrachten uit te voeren en zelf op speurtocht te gaan, kom je steeds meer te weten over de moord en de eventuele moordenaar. Ondertussen kan je het verhaal verder lezen en zo meer ontdekken over het leven van het slachtoffer. De QR-codes scannen is geen verplichting en ook zonder zelf op onderzoek uit te gaan, kan je het boek los ervan lezen. Dit kan je dus doen wanneer je geen smartphone tot je beschikking hebt of geen zin hebt om mee te zoeken, maar dat maakt het uiteraard minder leuk.

Het verhaal is op zich ook goed geschreven. Per hoofdstuk ontdekken we steeds meer kleine stukjes informatie en samen met de inspecteurs puzzelen we mee om op zoek te gaan naar de moordenaar. De thriller bevat zeker de nodige spanning en plottwisten en tot op het einde blijft de identiteit van de moordenaar een raadsel.

Dit Crimiboek is een samenwerking tussen Kosmos Uitgeverij en Crimibox en is vrij uniek in zijn soort. Het is de eerste detective die ik lees waarbij ik zelf ook op onderzoek kan uitgaan. Maar zelfs zonder deze interactie is het een goede detective thriller. Wanneer je dus dol bent op puzzelen, speurtochten en detective thrillers is dit het boek voor jou! Het is een totaal andere leeservaring dan ik gewend ben en ik hoop dat we meer van dit soort mogen verwachten.

In deze interactieve detective kun je de hoofdpersoon helpen om de moordenaar te ontmaskeren. Dat maakt Crimibook: Hondenlevens niet alleen spannend, maar ook uitdagend. Een man en zijn hond worden dood aangetroffen in een afgesloten hondenhok nabij een kasteel. Iedereen lijkt een reden te hebben voor de moord. Karen Maeyer, de wijkagente, ziet hoe aanwijzingen door de recherche worden genegeerd en bewijsstukken vergeten. Als lezer word je uitgedaagd, met de hulp van Karen, de identiteit van de koelbloedige moordenaar te achterhalen. Op een online omgeving is extra bewijslast te vinden en je kunt er overleggen met Karen, zodat je zelf de puzzelstukjes in elkaar kunt passen om tot de oplossing te komen.