Maddie heeft een bewogen zomer achter de rug. Ze heeft Havenfall kunnen redden uit de klauwen van de Zilveren Prins, maar toch duiken er al nieuwe problemen op. De zielenhandel is nog volop bezig en Tanya is nog steeds vermist. Maddie komt ook meer te weten over haar broer Nate en welke rol haar moeder nu echt speelt in dit verhaal. Kan Maddie haar thuis en haar geliefden redden van het naderend onheil?

‘Feniksvlam’ is het vervolg op het boek ‘Havenfall’ van Sara Holland. Het is al even geleden dat ik ‘Havenfall’ heb gelezen, maar gelukkig stond in het begin van ‘Feniksvlam’ nog eens een korte uitleg over de verschillende volkeren. De wereldopbouw van de herberg en de andere werelden werden uitvoerig besproken in het eerste deel, maar ook in ‘Feniksvlam’ komen we heel wat meer te weten. De wereld die Sara Holland heeft opgebouwd is magisch en heeft me zeker kunnen bekoren. Ook de verschillende volkeren, hun eigenschappen en hun gebruiken zijn uniek en goed uitgewerkt.

In ‘Feniksvlam’ blijft Maddie twijfelen over haar gevoelens voor zowel Brekken als Tanya. Ze lijkt niet goed te weten wat ze moet doen en ook als lezer worden we in het ongewisse gelaten. Ik had dan ook gehoopt dat er in het tweede deel meer duidelijkheid kwam of dat er meer rond Maddie’s gevoelens ging gedaan worden. Jammer genoeg was dit niet het geval.

Net als het eerste deel, leest ook dit deel vlot weg. In ‘Feniksvlam’ is er wel wat actie aanwezig, maar niet zoals in ‘Havenfall’. Ik heb geen enkele keer op het puntje van mijn stoel gezeten. Het kwam soms zelfs als gehaast over, alsof het tweede deel snel moest afgeschreven worden. Daarnaast bevat deze duologie ook een semi-open einde waardoor ik wat op mijn honger blijf zitten.

Kortom, ik ben nog steeds fan van de wereld en de personages die Sara Holland heeft opgebouwd. Het eerste boek is sowieso een aanrader om te lezen en ook al is het tweede boek niet slecht, toch had ik er iets meer van verwacht. Al bij al ben ik blij dat ik deze serie heb mogen lezen en ik ga me zeker wagen aan de andere boeken van Sara Holland.

Het adembenemende vervolg op ‘Havenfall’ van bestsellerauteur Sara Holland

Diep in de bergen van Colorado ligt de herberg van Havenfall, een ontmoetingsplek en een kruispunt tussen magische werelden. Nu Maddie de herberg heeft gered van de kwaadaardige Zilveren Prins en nu haar oom, de herbergier, is bijgekomen uit zijn mysterieuze coma, zou ze moeten genieten van de laatste paar weken van de zomervakantie. Haar vriend Brekken is tenslotte ook weer terug.

Maar Maddie heeft maar één doel voor ogen: er moet zo snel mogelijk een einde komen aan de illegale zielenhandel en daar gaat zij voor zorgen, met of zonder hulp van anderen. Tijdens haar levensgevaarlijke missie ontdekt Maddie geheimen die haar hele leven op zijn kop zetten. Bovendien is het niet alleen haar leven dat in gevaar is. Kan ze de enige plek waar ze zich ooit thuis heeft gevoeld op het spel zetten?