Cassie werkt in een boekenwinkel wanneer ze op een dag van een vaste klant een geheimzinnig boekje krijgt. Het boek der deuren laat haar toe om naar verschillende plaatsen te reizen via de deuren. Wat Cassie niet weet is dat er verschillende magische boeken de ronde gaan en dat er ook boekenjagers zijn die de boeken koste wat het kost in handen willen krijgen. En dat gaat vaak gepaard met gevaar. Cassie gaat samen met Drummond Fox, de eigenaar van de Fox bibliotheek, op stap om het kwaad te stoppen.

Het boek der deuren begint rustig met een beschrijving van de plaats waarin het verhaal zich afspeelt en Cassie het hoofdpersonage. We leren ook het boek der deuren kennen en tot waar het boek allemaal in staat toe is. Vanaf de helft van het boek komt het verhaal opeens in een stroomversnelling. Gebeurtenissen volgen elkaar steeds sneller op en we worden van het heden naar het verleden gekatapulteerd. Dit maakte het soms wat verwarrend, maar het tempo van het verhaal lag hierdoor wel veel hoger. Hoe meer vragen er bij me opkwamen, hoe sneller ik wou verder lezen om dit zien hoe dit ging eindigen.

Ik wist in het begin niet wat ik moest verwachten van dit boek. Het lijkt wel een fantasy boek gecombineerd met een thriller. Je moet zeker goed opletten als je het boek aan het lezen bent want alles gaat zo snel. Het verhaal maakt duidelijk wat de impact van boeken kan zijn in een misschien wat extremer jasje.  Alles lijkt ook zo logisch in dit verhaal en pas op het einde wanneer alle puzzelstukken in elkaar zijn gevallen, wordt het hele plaatje duidelijk. Er is goed nagedacht over de opbouw van het verhaal en de personages. De actie en de vele plotwendingen zorgen ervoor dat het spannend blijft en het tikkeltje magie zorgt voor een leuke twist. Ik vond het een leuk boek om te lezen en ik heb er ook oprecht van genoten.

De New Yorkse boekverkoper Cassie Andrews leidt een nietsvermoedend leven totdat een van haar trouwste klanten plotseling overlijdt in haar boekwinkel. In zijn handen vindt Cassie een boek met een bijzondere boodschap op de eerste bladzijde: Dit is het Boek der deuren. Hou het in je hand en elke deur is iedere deur.

Diezelfde avond stapt ze door haar slaapkamerdeur naar Venetië en weer terug in een oogwenk. Het is het begin van een avontuur als geen ander. Maar wat Cassie dan nog niet weet is dat er andere magische boeken zijn. Boeken die zowel prachtige als monsterlijke dingen kunnen doen.

Samen met haar huisgenoot Izzy wordt Cassie plotseling geconfronteerd met een wereld vol geweld en gevaar. En de enige persoon die hen kan helpen, Drummond Fox, de man die in het bezit is van een geheime bibliotheek vol magische boeken, is op de vlucht voor zijn eigen demonen. Er is een kwaad op pad, vastbesloten alle boeken in handen te krijgen.

En Cassies boek is een boek om voor te sterven…