Geschreven met ❤️ en 🧠 door Lore van Dun.

Onder de Spaanse zon is het verhaal van drie vriendinnen die elkaar na hun trouwen uit het oog zijn verloren. Ondertussen zijn ze allemaal veertig en 25 jaar getrouwd. Aangezien ze allemaal samen getrouwd zijn, besluiten ze om ook deze mijlpaal samen te vieren. Alle drie de relaties lopen al een tijdje niet meer helemaal goed, op de avond van het feest nemen ze dan ook een drastisch besluit en vertrekken ze samen naar Spanje.

Onder de Spaanse zon begint met een proloog die zo zou kunnen komen uit een actieboek. De drie vrouwen worden belaagd door nep-politieagenten en proberen te ontsnappen. Het doet je even twijfelen, is dit wel een feelgood of heb ik per ongeluk een actieboek vast? Na de proloog besef je gelukkig al snel dat het wel degelijk een feelgoodboek is.

Na de proloog maken we een sprong terug in de tijd. We leren om de beurt Linda, Ellen en Judith kennen, samen met hun partner. Zo hebben we drie wisselende verhaallijnen in het boek. Ze hebben alle drie relatieproblemen. Door het wisselend perspectief van drie verschillende verhaallijnen moest ik soms wel weer even denken wie ook alweer juist wie was. Welke problemen had elk koppel en wat deden ze ermee. Toch blijf ik fan van een wisselend perspectief. Je krijgt zoveel meer details over ieder personage en krijgt ook informatie die de andere personages niet hebben.

Waar de achterflap en de proloog je doet geloven dat het verhaal zich vooral afspeelt in Spanje, lijkt dit verhaal vooral de aanloop daarnaartoe te zijn. Je leert alle personages heel goed kennen en ook de beweegredenen voor hun vertrek worden al snel duidelijk. Het effectieve vertrek naar Spanje zit hem dan pas in de laatste pagina’s. De Spaanse sfeer hebben we dus nog niet helemaal kunnen opsnuiven.

Onder de Spaanse zon is het eerste deel in de Nueva Vida-serie. Het is een geslaagd eerste deel dat je naar meer doet verlangen. Gelukkig verschijnt deel twee al op 13 juli!

Lore van Dun

Drie vriendinnen, veertigers, die elkaar na jaren weer terugzien, nemen de benen op de avond van een 25-jarig huwelijksfeest dat ze samen vieren. Hun relaties staan onder druk en ze hebben alle drie genoeg van het ‘Is dit het nou?’-gevoel. Ze laten alles achter en gaan naar Spanje, waar ze ooit de vakantie van hun leven hadden. Daar koopt een van hen in een opwelling een klein leegstaand dorp, Nueva Vida. Kunnen zij daar hun dromen waarmaken?