Met dank aan World of romance voor het recensie exemplaar

Natalie lijkt alles te hebben: een stabiele relatie en een goed betaald werk waar ze net promotie heeft gemaakt, maar toch voelt ze zich niet gelukkig. Wanneer haar moeder plotseling sterft, erft ze niet alleen de boekenwinkel van haar moeder maar ook de zorg voor haar dementerende grootvader, Andrew. Al snel ontdekt ze dat de boekenwinkel financiële problemen heeft en het gebouw zich in vervallen staat begeeft. Zo komt ze in contact met Peach, een klusjesman. Natalie werkt hard om van de boekenwinkel een succes te maken, maar het lijkt niet altijd even gemakkelijk. De financiële problemen, de zorg voor haar grootvader en het verlies van haar moeder zijn zwaar. En wat voor rol speelt Peach in dit hele verhaal?

‘Het mooiste verhaal’ bestaat uit verschillende thema’s zoals rouw, liefde, vriendschap, dementie enzo… Zwaar beladen thema’s wisselen zich af met luchtere thema’s en vormen een super goede feelgood. Ik vond het goed om te zien dat Natalie het ook af en toe moeilijk had en dat niet alles van een leien dakje liep. Af en toe werd het verhaal ook geschreven vanuit het perspectief van Peach of de grootvader van Natalie. Het was ontroerend om te lezen hoe Andrew probeert om te gaan met zijn dementie. Daarnaast gaat hij ook op onderzoek uit naar zijn verleden en was het verrassend om te lezen over zijn familiegeschiedenis. De liefde die hij voelt voor zijn dochter en kleindochter spat van de pagina’s af en heeft me met momenten zelfs ontroerd. Hoewel de moeder van Natalie, Blythe, nooit levend in het verhaal is voorgekomen, heb ik toch het gevoel dat ik ze heb leren kennen in dit boek. Er werd veel verteld over hoe zij in het leven stond en wat voor moeder ze was voor Natalie. Andrew, Blythe en Natalie hebben het niet altijd even gemakkelijk gehad in het leven, maar je voelt dat ze close waren en dat familie heel belangrijk voor hen was. Als lezer word je hiermee geconfronteerd en kan je niet anders als genegenheid voelen voor deze bijzondere familie.

Natalie is het ideale hoofdpersonage. Ze is knap, slim, vriendelijk en ambitieus. Maar ze is ook menselijk en heeft zo haar gebreken. Het verdriet voor haar moeder is voelbaar doorheen het boek en de manier waarop ze met haar grootvader en de klanten in de winkel omgaat is aangrijpend. Het enige wat Natalie wilt in het leven is gelukkig worden en dit is zeker herkenbaar. Natalie leert ons dat het oké is om meer te willen dan het ‘perfecte’ leventje en dat je je eigen geluk mag najagen. Ook leert ze ons om door te zetten wanneer het er even uitzichtloos uitziet.

Het boek leest vlot weg en bevat veel emoties. Het verhaal heeft me ontroerend, aan het lachen gebracht en af en toe zelfs diep geraakt. ‘Het mooiste verhaal’ is een verrassende feelgood die zich nota bena ook grotendeels afspeelt in een boekenwinkel. Het is een emotionele rollercoaster waar je je maar al te graag in waant en je na het lezen ervan even moet nagenieten. Het is dus zeker viereneenhalve ster waard.

‘We kunnen allemaal ons eigen verhaal leven, en dat is uiteindelijk het mooiste verhaal.’

Ondanks het feit dat Natalie Harper alles heeft – een baan, een huis, vastigheid – is ze niet echt gelukkig. Maar voor ze tijd heeft om uit te zoeken waarom dat zo is, slaat het noodlot toe. Niet alleen krijgt ze een groot verdriet te verwerken, ze erft ook het bijzonder wanordelijke leven van haar moeder.

Die erfenis bestaat uit torenhoge schulden, een noodlijdende boekwinkel en de zorg voor Andrew, haar opa. Net wanneer het Natalie allemaal te veel wordt, dient de knappe aannemer Peter Gallagher zich aan – ooit ingehuurd door haar moeder om een lekkage te verhelpen.

Met de komst van Peter lijkt er nieuwe energie in de winkel te stromen, wat Natalie de moed geeft zich op haar kersverse bestaan als boekhandelaar en mantelzorger te storten. Kan ze de winkel en haar opa redden? En krijgt ze zelf misschien ook een happy end?