Geschreven met ❤️ en 🧠 door Lore van Dun.

Beter op reis is het verhaal van Viora en Joost. Het begint op 5 januari 2016, de dag dat Viora zo ziek is dat ze besluit naar de dokter te gaan. Dit bezoek is het begin van een nachtmerrie die eindigt met de diagnose: acute lymfatische leukemie. Viora is een hele sportieve vrouw met een druk leven. Samen met de diagnose valt dit allemaal weg. Zowel Viora als Joost vertelt hoe ze de afgelopen jaren ervaren hebben, vanaf het moment van de diagnose tot het moment dat ze op wereldreis vertrokken zijn.

Het is heel moeilijk om een recensie te schrijven over dit boek. Het is een soort dagboek waarin Viora en Joost hun verhaal doen over alles wat ze meemaken. Je volgt hun hele leven mee.

Beter op reis is niet zomaar een dagboek van Viora en Joost. Je leest mee met alles wat Viora meemaakt, hoe ze hier mentaal in staat, maar spijtig genoeg ook hoe ze fysiek steeds verder en verder aftakelt. Je leest hoe ze omgaat met alle chemobehandelingen en alle prikken die ze moet krijgen.

De sterkte aan dit boek is dat ook Joost een hele belangrijke plaats krijgt. Het is niet alleen de patiënt waarnaar gekeken wordt, maar ook naar de omgeving. Vaak wordt vergeten hoeveel effect een ziekte ook kan hebben op de omgeving. Dat komt in dit boek heel mooi aan bod. Je leest hoe Joost probeert om te gaan met de situatie. Hij probeert er zoveel mogelijk te zijn, maar hij moet ook nog gewoon gaan werken. Hij schrijft ook over hoe moeilijk het voor hem is om nog normaal met zijn vrienden dingen te doen, die hij vroeger wel deed. Zeker als hij weet dat Viora ziek thuis zit.

Bepaalde infecties zorgen er onverwacht voor dat Viora in het ziekenhuis terechtkomt. Ze verliest vrienden die ze maakte door de behandelingen heen, maar gelukkig is er ook tijd en plaats voor goed nieuws in het verhaal. Viora voelt zich beter en beter en er groeit het idee voor een wereldreis. Je leest over de voorbereidingen en over hun eerste stop.

Je leest hoe de eenhoorn een heel belangrijk symbool wordt voor hen. Het begint met eenhoornsloffen, maar het wordt voor hen het symbool van de genezing. Dit wordt later ook omgezet in een instagram-account: BeMoreUnicorn. Hier delen ze hun ervaringen tijdens hun wereldreis. Na het lezen van het verhaal ben ik meteen daar gaan kijken om eens te kijken hoe het nu met hen gaat.

Beter op reis is een prachtig verhaal over Viora en Joost. Ze zijn een ijzersterk koppel dat laat zien dat tegenslagen hen er niet onder krijgen. Ze schrijven eerlijk over hun leven na de diagnose. Een echte aanrader.

*Disclaimer* Deze recensie is eerder verschenen op https://indeboekenkast.com/

Lore van Dun

Als Viora te horen krijgt dat ze acute lymfatische leukemie heeft verandert alles: haar bruisende leven waarin ze samenwoont met haar vriend Joost, vijf keer per week sport en fulltime werkt staat volledig op zijn kop. In Beter op reis beschrijven Joost en Viora de rollercoaster waarin hun leven is veranderd: de gekke en aangrijpende situaties in het ziekenhuis, de hoop en wanhoop, kleine overwinningen en grote mijlpalen en hoe ze elkaar en hun relatie op de been houden. Na tweeënhalf jaar ziekenhuis wordt Viora genezen verklaard. Ze laten alles achter zich om hun droom waar te maken, en vertrekken voor een jaar op wereldreis. Beter op reis is ontroerend en aangrijpend, maar ook optimistisch en ontzettend vrolijk: indrukwekkende anekdotes worden afgewisseld met hilarische verhalen van Joost en Viora, elk vanuit hun eigen perspectief. Een inspirerend boek voor iedereen die zich afvraagt wat écht belangrijk is in het leven.