Het geheim van Silvermoor

Tracy Rees
Xander uitgevers

Roman

Tommy krijgt al zijn hele leven te horen dat hij bestemd is om in de mijn te gaan werken net zoals zijn vader. Tommy is echter leergierig en verlangt naar vrijheid, maar dat is geen optie waar hij vandaan komt. Op een dag komt hij de vrolijke Josie tegen. Ook zij vecht voor haar vrijheid, eerder om de reden dat ze weg wil bij ouders die niet van haar houden. Tommy en Josie worden beste vrienden en gaan samen vaak op ontdekkingstocht. Tijdens één van deze tochten komen ze bij Heston Manor terecht en ontdekken ze een geheim. Wat ze niet weten is dat dit geheim wel eens hun hele leven op de kop kan zetten.

Tracy Rees neemt je mee naar de kleine mijnendorpjes in de 19e eeuw. Het verhaal beschrijft de levens van Tommy en Josie, hun ontmoeting en het verloop van hun verder levens met hun drang naar vrijheid. Het boek wordt afwisselend geschreven in het perspectief van Tommy en Josie. Zo leren we niet alleen de twee hoofdpersonages beter kennen, maar krijgen we ook een beter beeld van alle geheimen van Silvermoor. Het is bijzonder boeiend om te lezen hoe de opvoeding van Tommy en Josie verschillen van elkaar. Ze groeien beiden op in een klein mijndorpje en zijn voorbestemd voor een leven vol werken en afzien. Tommy heeft een goede band met zijn ouders, maar hij weet dat het zijn plicht is om in de voetsporen van zijn vader te treden. Josie heeft daarentegen helemaal geen goede band met haar ouders en wil dan ook liefst zo snel mogelijk het huis uit. Beiden verlangen ze naar een andere wereld waarin ze veel kunnen leren en vrij zijn van hun verplichtingen. Het is ook dit verlangen dat de basis vormt voor de vriendschap van beide personages. Ik vond het bijzonder mooi om te lezen dat ze zich volledig smijten in de strijd.

In het begin vond ik het even wennen aan het verhaal. Ik ben het niet gewoon om romans te lezen en moest er dus even in komen. Ook wordt er in het begin een kadering gemaakt van het verhaal en is het pas later dat het boek vaart begint te krijgen. Eenmaal ik mee was in het verhaal, heb ik het boek niet meer kunnen neerleggen. Zowel Tommy als Josie vind ik heel aangename personages en we leren ze ook goed kennen in dit boek. Daarnaast is het decor van de mijndorpjes en het geheime Heston Manor zeer fascinerend.

Waar ik in het begin nog wat in het verhaal moest komen, was dit al snel verdwenen eens het verhaal meer tempo kreeg. De vriendschap, geheimen en liefde spelen een belangrijke rol in dit verhaal en maken dit een leuke roman om te lezen. Tracy Rees is een nieuwe schrijfster voor mij, maar ik hoop dus meer van haar werk te kunnen lezen in de toekomst.

De veertienjarige Tommy is voorbestemd voor een ruig en uitzichtloos leven in de mijnen. Elke dag daalt hij af in het stoffige en benauwde duister, dat een hartverscheurend contrast vormt met de statige huizen net buiten het dorp. Tijdens zijn strooptochten op de uitgestrekte landgoederen fantaseert Tommy over een andere, betere toekomst. De enige die hem begrijpt is zijn beste vriendin Josie, die zich nooit onderdeel heeft gevoeld van haar familie en pas weet bij wie ze thuishoort als ze Tommy ontmoet. In hun grimmige leven zorgt alleen het mysterieuze, verlaten landhuis dat tussen hun dorpen in staat voor enige afleiding. Heston Manor is na een familietragedie afgesloten en sindsdien onbewoond. Als Josie en Tommy een groot geheim over de bewoners ontdekken, zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn…