In Black Friday maken we kennis met Ris en Megan en hun ontgroening in een studentenvereniging. Beiden proberen ze vier dagen de tirannie van de ouderejaars te overleven. Ze moeten allerlei belachelijke, vieze of gevaarlijke opdrachten uitvoeren en dit alles voor een plekje in deze studentenvereniging. Want dan horen ze er pas echt bij. Iedereen kijkt uit naar de laatste dag, Black Friday, omdat hun ontgroening er dan op zit. Maar niemand had verwacht dat deze dag zo zwart zou eindigen.

Het hoofdthema van dit boek is uiteraard de ontgroening en hoever men wil gaan om ergens bij te horen. Ikzelf heb ook meegedaan aan de ontgroening van mijn studentenvereniging en hoewel het niet zo verschrikkelijk was als de ontgroening in dit boek, zou ik het toch niet terug opnieuw willen doen. De vernedering en de opdrachten waren voor mij persoonlijk niet weggelegd. Uiteraard zijn er ook mensen die deze ontgroening met plezier aangaan om zo erbij te horen en vrienden voor het leven te maken. Belangrijk is dat je op voorhand moet nagaan welke afspraken er worden gemaakt en wat wel en niet kan op een ontgroening. De opdrachten die Ris en Megan moesten doen waren er voor mij soms wel over, maar ze werden net daarom in dit verhaal verwerkt. Dit om aan te tonen dat de grens gemakkelijk overschreden kan worden en macht ervoor kan zorgen dat mensen slechte dingen gaan doen.

Ris doet mee aan de ontgroening om erbij te horen. Hij wil een plek in de studentenvereniging en zou er dan ook alles voor doen. Hij lijkt pas laat te beseffen dat ook de ouderejaars dit weten en hem dan dwingen om dingen te doen die hij eigenlijk niet wil doen.

Megan daarentegen wilt haar pijn vergeten door hieraan mee te doen. Ze hoopt hiermee te voelen dat ze leeft. Ook zij zou tot het uiterste gaan.

Beiden zetten ze de lezer aan tot denken. Want hoe ver zou jij gaan voor iets dat je echt wilt? En zou je daarbij je eigen grens overschrijden ook al weet je dat het fout is? Maren Stoffels heeft haar eigen ervaringen in dit verhaal verwerkt en dat voel je ook. Over iedere emotie en actie van een personage is nagedacht. Dit alles zorgt voor een zeer realistisch verhaal.

Ik maakte voor het eerst kennis met Maren Stoffels door haar boeken ‘Sproetenliefde’ en ‘Op blote voeten’. Dit zijn lichte, vrolijke jeugdboeken en staan in fel contrast met haar laatste boeken. Haar boeken zoals ‘Escape Room’ of ‘Black Friday’ zijn duister en kan je zelfs zien als jeugdige horrorverhalen. Desalniettemin ben ik fan van beide genres. Ik merk wel dat Maren Stoffels gegroeid is in haar schrijven en volwassener is geworden. De schrijfstijl blijft wel even vlot en heeft ervoor gezorgd dat ik het boek op één avond heb uitgelezen. Ik werd helemaal in het boek gezogen en bevond me tussen Ris en Megan bij de ontgroening. De spanning was ook aanwezig tot het einde van het boek en ik kon niet anders dan hoofdstuk na hoofdstuk te verslinden.

Spannende thriller over een ontgroening van Maren Stoffels, bekend van Escape Room, Fright Night en Room Service.

Na deze ontgroening hoor ik er eindelijk bij. Ik moet dit overleven, dat moet gewoon. Ik wil hierbij, ik móét hierbij.

Ris en Megan doen mee aan de ontgroening van een studentenvereniging. Wie volhoudt, heeft vrienden voor het leven. De ouderejaars bedenken wrede, ronduit gevaarlijke opdrachten. Het hoogtepunt is de laatste dag van de ontgroening, de zogenaamde Black Friday. Een dag die gitzwart zal eindigen…

Net als het veelgeprezen Escape Room, Fright Night en Room Service onderscheidt Black Friday zich door de originele plot en het ingenieuze vlechtwerk van de verhaallijnen.