Jude woont samen met haar ouders, tweelingzus Taryn en oudere zus Vivianne in de mensenwereld. Op een dag dringt een vreemde man hun woning binnen en vermoordt haar beide ouders. Hij ontvoert de drie zussen en neemt ze mee naar de magische wereld Elfhame. Jude en Taryn hebben het moeilijk om zich aan te passen in deze elfenwereld en worden vaak gepest. Jude heeft daarom een droom om ridder te worden. Haar talent wordt dan ook opgemerkt door kroonprins Dain en ze mag voor hem spioneren. De broer van prins Dain, prins Cardan, merkt haar zelfvertrouwen op en probeert haar te dwarsbomen, maar Jude vindt het niet erg dat ze meer aandacht van hem krijgt.

Na het boek verschillende keren te hebben gezien op sociale media was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Als er één thema is waar ik van houd, dan is het wel een donker fantasyboek met een onmogelijke liefde. En dit boek heeft alles waar ik van houd. Om te beginnen is het boek een echte ‘eyecatcher’. Met zijn gouden randen en stoffen hardback is dit een exemplaar dat prachtig staat in iedere boekenkast. Maar niet alleen de buitenkant is mooi, ook de binnenkant is versierd met een mooi portret van Jude en prins Cardan. Wederom is er veel werk gestoken in de afwerking en de presentatie van het boek.

Wat ik leuk vind aan het verhaal, is dat het niet een typisch elfenverhaal is waarin alles een goed verloop kent en een ‘happy end’. Dit boek is duister en vertelt juist de donkere kant van deze elfenwereld. De intriges en plotwendingen volgen elkaar gestaag op, waardoor je het boek niet kunt wegleggen. Daarnaast wordt Jude ook niet afgespiegeld als een zwakke jonkvrouw die gered moet worden van het kwaad, maar is ze een stoere dame die probeert te vechten voor wat ze wil. Ik vind het dan ook leuk als een boek inspeelt op de emancipatie van de vrouw.

Graag had ik wel wat meer actie gezien tussen Jude en prins Cardan, omdat ik maar geen genoeg kan krijgen van deze twee personages. Ik hoop dan ook dat in de volgende boeken dat wordt waargemaakt.

De wrede prins is een bijzonder spannend en duister fantasyverhaal met geweldig uitgewerkte personages en verrassende intriges. Het perfecte boek voor mij dus en voor iedere fantasylover. Ik kan dan ook niet wachten op de twee vervolgdelen!

Deze recensie is eerder verschenen op https://www.indeboekenkast.com/

De nieuwe serie van internationale bestsellerauteur Holly Black, van wie er wereldwijd al miljoenen boeken over de toonbank gingen.

Natuurlijk wil ik zijn zoals zij. Ze zijn prachtig, als zwaarden gesmeed in een hemels vuur. Cardan is nog mooier dan de rest. Hem haat ik het allermeest. Ik haat hem zo erg dat soms, als ik naar hem kijk, ik nauwelijks kan ademhalen.

Toen Jude zeven was, kwam er een vreemde man langs: een man met gekke kleren, puntige oren en een donderstem. Voor Jude wist wat er gebeurde, haalde hij een zwaard tevoorschijn en vermoordde daarmee haar ouders. Jude en haar zusjes moesten met hem mee, ver weg naar het elfenland Elfhame.

Tien jaar later is Jude een opstandige jonge vrouw. Ze heeft het zwaar in Elfhame: ze wordt gediscrimineerd om haar menselijke afkomst en soms zelfs bedreigd. De arrogante prins Cardan is het ergst van allemaal, dus waarom krijgt ze het altijd zo warm als hij in de buurt is? Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Naarmate haar spionnentraining vordert, krijgt ze meer zelfvertrouwen en maakt ze nieuwe vrienden. Eindelijk lijkt ze haar plek te hebben gevonden. Maar in Elfhame is niets wat het lijkt, en wie hoog vliegt, kan diep vallen…