Lina heeft het als tiener niet gemakkelijk. Haar moeder is ernstig ziek en hierdoor hebben ze het financieel niet al te breed. Gelukkig heeft ze haar beste vriendin Noor om de middelbare school dragelijker te maken. Als er op een dag een nieuwe jongen in hun klas terecht komt, wordt Lina op slag verliefd. Maar Hamid is Marokkaans en de twee culturen blijken niet altijd even goed te mengen.

‘De droom’ sprak me vooral aan door de verschillende thema’s die aan bod kwamen. Zo heb je het thema armoede dat al bij het begin van het verhaal duidelijk voelbaar is. Het mooie hieraan is, is dat Lina en haar moeder hier geen taboe van maken. Ze spreken er openlijk over en zijn ook niet bang om hulp te vragen. Het boek bevat dus wijze levenslessen voor vele lezers.

Maar ook vriendschap en liefde staat hierin centraal. En dan vooral de liefde tussen Lina en Hamid. Er wordt nooit gedaan alsof deze liefde verboden is, maar ze zijn wel realistisch dat de cultuurverschillen soms voor problemen kunnen zorgen. Toch is hun liefde voor elkaar zo groot dat er blijven voor vechten.

Kortom, dit boek is niet alleen zeer interessant om te lezen voor de levenslessen, maar is ook gewoon prachtig om te lezen. De manier waarop Lina met alles omgaat en de steun van iedereen is waar het boek om draait. Wat een enorm mooi verhaal!

‘De droom’ is een verhaal waarin belangrijke thema’s naar voor komen. Zo komen armoede en cultuurverschillen aan bod. Bovenal is het een verhaal over vriendschap en liefde in zijn puurste vorm.

Lina is zeventien maar heeft al de nodige zorgen. Haar moeder is invalide verklaard. Daardoor hebben ze het niet breed. Toch laat Lina het niet aan haar hart komen en blijft ze dromen. Ze is een vrolijke meid die niet bang is om voor haar mening op te komen en staat zelfzeker in haar schoenen. Maar dan ontmoet ze Hamid, de nieuwe Marokkaanse jongen in haar klas en hij doet haar wankelen, letterlijk en figuurlijk. Wat moet ze met alle gevoelens en twijfels waarmee ze ineens te maken krijgt? Durft ze ervoor te gaan? Kan Noor, Lina’s beste vriendin, haar helpen? En kan ze de goede band die ze ooit met haar moeder had, terugkrijgen?