Alle sterren aan de hemel

Sarah Lark
De Fontein

Feelgood

Alle sterren aan de hemel is het verhaal van Mia, Julius en Wilhelmina. Allereerst maken we kennis met Mia en Julius in Duitsland. De gezamelijke passie voor paarden doet hen besluiten om te emigreren naar Nieuw-Zeeland en daar een paardenfokkerij te starten. Tijdens de eerste jaren proberen ze hun bedrijf uit te bouwen. Hierbij krijgen ze hulp van Wilhelmina. In tussentijd breekt in Europa de oorlog uit. Als Julius verdacht wordt van spionage worden hij en Mia elk apart geïnterneerd. Wilhelmina zorgt er in tussentijd voor dat de paardenfokkerij blijft draaien en zelfs ongekende hoogtes bereikt. Na de oorlog blijkt alleen dat ze dit niet alleen deed omdat ze zo’n goede vriendschap hadden.

Alle sterren aan de hemel is het nieuwste boek van Sarah Lark en ik kan al verklappen dat het er weer recht op is! Ik ben een grote fan van haar boeken, ondertussen heb ik er al heel wat gelezen, en staan ze ongeveer allemaal in de kast.

Het verhaal komt vrij traag op gang. We leren Julius en Mia kennen in Duitsland en daar speelt zich al een groot deel van het verhaal af. Voor mij persoonlijk wordt het pas interessant na de emigratie naar Nieuw-Zeeland. Dan komt het verhaal ook meer op gang doordat het verhaal van Wilhelmina erbij komt. Er zitten verschillende plottwist in het verhaal. Hierdoor blijft het verrassend en blijf je lezen.

Er is een wisselend perspectief tussen het verhaal van Julius en Mia en daarnaast Wilhelmina. Als Julius en Mia uit elkaar worden gehaald, hebben we zelfs drie afwisselende perspectieven. Ik vind dit altijd fijn om te lezen. Zo weet je wat er overal gebeurd en heb je ook meerdere verhalen door elkaar. Iedere keer er gewisseld wordt van personage, vraag ik mij ook altijd af wat er met de andere personages gebeurd. Ik wil dus snel doorlezen om te weten wat er met de andere gebeurd.

Sarah Lark weet altijd geweldig goed de omgeving te omschrijven. Je voelt je als lezer alsof je erbij bent. Nieuw-Zeeland komt helemaal tot leven. Dit keer ook op Somes Island, een eiland voor geïnterneerde en Duitsland. Ook de personages weet ze heel realistisch neer te zetten. Dit keer niet alsof ik ze graag als vrienden wil, maar ze wekken wel medelijden op verschillende momenten.

Alle sterren aan de hemel is weer een prachtig boek van Sarah Lark. Ze weet Nieuw-Zeeland weer tot leven te wekken. Af en toe verrassende plottwist zorgen ervoor dat je wil blijven lezen.

Hannover, 1910. Het is liefde op het eerste gezicht tussen de Joodse Mia en de adellijke Julius. Maar hun omgeving accepteert hun liefde niet, en ze besluiten te emigreren naar Nieuw-Zeeland, waar ze een paardenfokkerij willen opzetten. Eenmaal daar aangekomen vinden ze de jonge Wilhelmina bereid hen te helpen in het bedrijf.
Maar als de oorlog uitbreekt, worden Mia en Julius verdacht van spionage voor de Duitsers en apart van elkaar geïnterneerd. Wilhelmina weet het bedrijf draaiende te houden, maar zij blijkt een heel eigen agenda te hebben, en na de oorlog is niets meer zoals het was…