De onverklaarbare gebeurtenissen in Heesstadt stapelen zich op. Arend moet lijdzaam toezien hoe duizenden mensen een verschrikkelijke dood sterven. Het lijkt wel alsof het kwaad zich meester heeft gemaakt in deze Nederlandse stad. Zou de vondst van een oud historische woodhenge hiermee te maken hebben? Lang geleden werd er geloofd dat een woodhenge het kwaad zou tegenhouden…

Het verhaal begint vrijwel direct en meteen voelen we als lezer dat er iets niet klopt. De gebeurtenissen volgen elkaar snel. Ze zijn niet alleen onverklaarbaar, maar ook gruwelijk om te aanschouwen. Als lezer blijf je met veel vragen achter in dit stuk en je voelt dat er nog informatie wordt achtergehouden. Zo wordt er een bepaalde spanning opgebouwd en wil je blijven verder lezen om te achterhalen wat er nu juist aan het gebeuren is. Naarmate het verhaal vordert, worden er ook steeds meer stukjes van de puzzel ontrafeld. Het bovennatuurlijke tintje blijft natuurlijk aanwezig, maar toch voelt het ergens ook realistisch aan. Het betrekken van de oergoden, was zeer goed gevonden.

We lezen het verhaal door de ogen van Arend. Een doodnormale tiener, die op de verkeerde plaats op het verkeerde moment terecht komt. Zijn acties en jeugdige zorgen, maken van Arend een realistisch personage. Hij trekt ten strijde tegen het kwaad en probeert de mensen die hij lief heeft te beschermen. Ik had graag ook het verhaal van Wouter, de beste vriend van Arend, geweten. Wouter leek me ook een interessant personage en zijn verhaal zag er totaal anders uit.

Het einde was compleet onverwacht en het tempo werd alleen maar opgedreven. Hierdoor heb ik de laatste pagina’s in één ruk uitgelezen. Voor mij is dit zeker een geslaagde jeugdroman voor lezers die houden van bovennatuurlijke, spannende verhalen.

In het dorpje Heesstadt beginnen mensen spontaan dood te bloeden. Is er een seriemoordenaar? Een virus? Arend komt erachter dat alles te maken heeft met een woodhenge die tijdens werkzaamheden werd ontdekt op het schoolplein. Dat monument van palen werd ooit gebouwd om de inwoners te beschermen tegen bovennatuurlijke krachten. Hadden de opgravingen nooit mogen plaatsvinden? Zal het kwaad uit de woodhenge ooit nog kunnen rusten?

Een spannend verhaal vol bloed en duistere krachten. Voor young adults die niet snel bang zijn.