Zoals de traditie wilt op de ark Anima wordt Ophelia uitgehuwelijkt. Na meerdere malen enkele kandidaten te hebben afgewezen, verrassen haar ouders haar met een verloofde die woont op de ijzige ark de Pool. Ophelia ziet er enorm tegenop omdat ze haar geliefde museum en familie moet achterlaten. Samen met haar tante en verloofde Thorn verhuist ze naar de Pool. Eenmaal daar moet ze zich schuil houden en komt zo tot de ontdekking dat er meer schuilt achter dit huwelijk dan dat ze aanvankelijk dacht. Ophelia komt terecht in een politiek spel tussen de twee arken. Ze probeert te achterhalen wie er nu eigenlijk te vertrouwen valt.

De ijzige verloofde wordt omschreven als een fabelachtige young adult gevuld met magische personages en prachtige rijken. In zeker zin ben ik het hiermee eens. De werelden die Christelle Dabos heeft uitgewerkt zijn werkelijk uniek en inderdaad zeer magisch. Je waant je volledig in een compleet andere wereld. Daar deze werelden in het begin van het boek nog moesten opgebouwd worden, was dit een stuk dat wat trager las. Je moest in de wereld komen en bepaalde woorden leren begrijpen zoals ‘lezen’ en ‘ark’. Na deze uitvoerige beschrijving las het verhaal eens zo vlot.

Ophelia is niet de typische perfecte prinses, maar is daarentegen klunzig, verward en onopvallend. Maar dat lijkt Ophelia niet tegen te houden om haar mening te spreken. Daarnaast is ze een goede ‘lezer’ van voorwerpen en kan door spiegels reizen. Ze is uniek, maar toch kunnen vele meisjes hier zich in terug vinden, juist omdat ze niet alles volgens de boekjes doet. Ophelia is een toegankelijk personage en al snel kan je niet anders dan van haar te houden.

Alhoewel ik nog met veel vragen achterblijf, is dit nog maar het eerste deel van de serie. Er kan dus nog veel gebeuren. Ik wil meer te weten komen over de magische werelden en de personages die hierin vertoeven. Het begin was wat lastiger om door te komen, maar daarna leest het verhaal heel goed weg. Al bij al een geslaagde betoverende young adult.

Een waanzinnig betoverende serie die met geen ander is te vergelijken.

De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten… Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima. Christelle Dabos is inmiddels uitgegroeid tot een van de populairste YA-schrijvers in Frankrijk, waar haar boeken regelrechte bestsellers zijn. Ook in andere landen is deze serie een ware hype. De ijzige verloofde is in Duitsland genomineerd voor de gerenommeerde Deutscher Jugendliteraturpreis. De Nederlandse vertaling is van Eef Gratama. Lees ook De vermisten van Maneschijn (deel 2), Het geheugen van Babel (deel 3) en De storm van de echo’s (deel 4). ‘Een toekomstige klassieker in de young adult-literatuur.’ Lire, toonaangevend boekenmagazine