Iris is de kleindochter van de bekende fantasie schrijfster M.E. Thorne. Ondanks dat haar oma door veel mensen geliefd is met haar boeken, moet Iris niets van deze verhalen afweten. Iris wordt samen met haar broertje Ryder gedropt op de verfilming van Elementia, de boekenreeks. Iris wil niets liever dan terug naar huis gaan en de verfilming stop zetten om zo van deze heisa verlost te zijn. Maar dan leert ze de mensen op de set beter kennen en vooral de knappe acteur Eamon O’Brien. Wanneer Elementia dreigt stop gezet te worden, begint Iris toch te twijfelen aan haar plan.

Toen ik de korte inhoud van het boek las, was ik meteen verkocht. Een Young Adult met toch een vleugje fantasie en een exclusieve blik achter de schermen van een verfilming. Samen met Iris en Ryder waan je je op de filmset van Elementia. De gehele omgeving en achtergrond wordt zorgvuldig opgebouwd door Cory Mccarthy, zodat het lijkt dat je er midden in zit. Het grootste deel van het verhaal speelt zich af in Ierland en hoewel ik er nog nooit geweest ben, kan ik me toch een goed beeld vormen van hoe het landschap eruit ziet. Niet alleen het landschap leek levensecht, maar ook de personages. Zowel de hoofdpersonages als nevenpersonages bevatten diepgang en komen tot leven. Er zit genoeg variëteit in qua persoonlijkheid, origine en seksuele oriëntatie. Ook de emoties van de personages spatten van de pagina’s af. Zo worden Iris en Ryders talenten onderdrukt door hun vader en je voelt de strijd van hen beiden om zich los te maken van hem. En niet alleen zij, maar ook de rest van de crew heeft zo zijn eigen problemen. Hierdoor komen ze heel menselijk over en voelen ze wederom net echt aan.

Het boek bevat ook een mysterieus kantje en zelfs wat spanning. Het was dan ook geen wonder dat ik het boek in een snel tempo heb verslonden. Het leestempo ligt ook hoog en door de korte hoofdstukken kan je regelmatig een adempauze nemen. Vooral de stukken die gingen over de verfilming van Elementia vond ik het leukste om te lezen. Niet alleen was het leuk om te lezen hoe alles in zijn werking gaat op een filmset, maar ook het verhaal Elementia boeide me. Ergens vind ik het dan ook jammer dat Elementia niet echt bestaat. Misschien is dit wel een idee voor Cory Mccarthy om dit verhaal verder uit te werken.

Wat een leuk verhaal was dit! Ik heb genoten van elke seconden die ik kon doorbrengen in Ierland samen met de crew. Alles kwam tot leven in dit boek en het verhaal zelf zit ook ongelofelijk goed in elkaar. Het bevat spanning, mysterie, fantasie, romantiek en ook de nodige tiener drama. Kortom de ideale Young Adult dus!

Fandom en prille liefde voor Iris op de filmset voor de beroemde fantasy-trilogie van haar oma

Een vrolijke, feministische contemporary romance

In tegenstelling tot de rest van de wereld geeft Iris helemaal niets om de beroemde, fantasierijke geschreven door M.E. Thorne. Het is dan ook best een beetje vervelend dat M.E. Thorne haar oma is en dat Iris te maken heeft met de gekke fans van de trilogie.

Wanneer Iris in Ierland wordt gedropt voor de boekverfilming, ziet ze haar kans schoon: als ze de filmproductie kan stopzetten, betekent dat hopelijk het einde van de rage en kan ze eindelijk een normaal leven leiden. Zelfs de schandalig knappe acteur Eamon O’Brien kan haar niet van haar plan afhouden.

Maar de passie van de filmcrew is besmettelijk en wanneer Iris zich thuis begint te voelen in de wereld die ze haar hele leven wilde vermijden, realiseert ze zich dat deze film misschien gewoon geweldig is.