‘De punt’ is het tweede deel in de Mooie Moorden serie van Tica Morgan. We volgen weer het leven van Zoë Janssen als detective op het eilandje Goeree-Overflakkee. Hoewel dit normaal een rustig eilandje is, gebeuren er de laatste tijd toch veel misdaden. Het is dan ook de taak van Zoë om deze misdaden zo snel mogelijk op te lossen. In ‘De punt’ wordt er een meisje van een strenge katholieke kerk vermoord terug gevonden. Zoë doet er alles aan om de moordenaar te pakken te krijgen, terwijl ze hoopt af te rekenen met iemand uit het verleden.

Dankzij de uitgeverij Elkedag Boeken mag ik deze serie van Tica Morgan lezen. Ik heb het eerste deel dus ook gelezen en ik ben heel blij dat ik de kans krijg om deze Nederlandse auteur te ontdekken. De setting van het verhaal op het rustige eilandje Goeree-Overflakkee vind ik origineel omdat we hier in België niet zo een eilandjes hebben. Daarnaast ben ik ook grote fan van Zoë. Ze is naast detective ook moeder van twee kinderen en ik vind het bewonderingswaardig om te zien hoe ze haar werk met het privé probeert te combineren. Ze maakt dan ook af en toe fouten zoals iedere ouder wel eens voor heeft, maar dit maakt haar juist menselijker. Ook in haar werk gaat ze tot het uiterste om samen met haar team de moordenaar te pakken.

Omdat dit het tweede deel is in de serie, begin ik Zoë en haar team al wat beter te kennen. Het verhaal kan zeker op zich gelezen worden, maar het privé leven van Zoë wordt wel verder opgebouwd. Het is dus een aanrader om deze serie in volgorde te lezen.

De serie bestaat uit dunne boekjes van ongeveer 130 pagina’s en lezen dus snel weg. Ik ben dan ook altijd verbaasd hoe snel ik op het einde van het verhaal zit. Zoals dit ook in het eerste boekje het geval was, bouwt de spanning zich geleidelijk aan op en weten we pas echt op het einde wie de dader is. Ideaal dus voor iemand die geen zin heeft in dikke thrillers en op zoek is naar een geweldig spannend tussendoortje.

Terwijl het eiland nog nasiddert van de laatste zaak gaat het leven van Zoë Janssen na jaren eindelijk weer de goede kant op. Zowel de relatie met haar ex als haar carrière en liefdesleven verlopen voorspoedig. De verkrachting van een gereformeerd meisje zorgt echter opnieuw voor een groot drama voor de eilandbewoners.
Zoë wordt gedwongen zich te verdiepen in de gereformeerde gemeenschap en ontdekt duistere zaken. Wanneer het verkrachte meisje plots dood wordt aangetroffen, stuit haar team op juridische grenzen en moet de klopjacht op de verkrachter noodgedwongen worden gestaakt. Terwijl ze hun uiterste best doen om meer slachtoffers te voorkomen, blijft Zoë geheimzinnige codes ontvangen van een oude bekende; de ontsnapte tbs’er Sven van der Linde.

Tica Morgan bewijst met dit tweede deel van Mooie Moorden dat Nederland een intrigerend politiepersonage en succesvol thrillerschrijfster rijker is. In haar nuchtere en bondige stijl blaast zij de whodunnit fris nieuw leven in. Wees gewaarschuwd: deze serie wil je in één ruk beluisteren.