Zoë Janssen werkt als rechercheur op het Nederlandse eiland Goeree-Overflakkee. Ze wordt op een dag opgeroepen voor een bizarre moord. Niet veel later wordt een tweede moord gepleegd en is ze dus op zoek naar een seriemoordenaar. Het lijkt erop dat de moordenaar de mensen ter verantwoording wil roepen. Zoë en haar team proberen te achterhalen wat het motief is van deze moordenaar en proberen hem te stoppen voor hij nog meer slachtoffers kan maken.

Volgerland is het eerste deel in de boekenreeks Mooie Moorden van Tica Morgan. In totaal bestaat de reeks uit vier boeken. Alle vier gaan ze over rechercheur Zoë Janssen en haar zoektocht naar moordenaars. Omdat dit het eerste deel is, leren we Zoë nog maar pas kennen. We weten dat ze gescheiden is, twee kinderen heeft en gepassioneerd is door haar werk. Hoewel dit misschien een cliché is binnen de detective wereld, vind ik het toch leuk dat Tica Morgan voor een vrouwelijk personage is gegaan. Zoë is stoer, slim en vastberaden, maar toch heeft ze haar menselijk gebreken. Tica Morgan heeft Zoë ook een zachte en zelfs bange kant gegeven wat haar toch iets toegankelijker maakt. Waar de meeste thrillers hoofdpersonages gebruiken die onaantastbaar lijken, was dit niet het geval met Zoë. Ook maken we kennis met de collega’s van Zoë. Hoewel deze niet zo veel aan bod komen als Zoë, hebben ze toch hun eigen persoonlijkheid en vond ik ze goed uitgewerkt.

Dit boek is niet zo dik als ik normaal gewend ben van thrillers. Het voelde alsof ze de dader al snel op het spoor zijn, maar dit komt natuurlijk door het volume van het boek. Er worden dus minder doekjes om het verhaal gewonden en er wordt doorgewerkt naar de plot toe. Toch voelde het niet als gehaast aan. Er werd voldoende omkadering gegeven en de nodige plotwendingen waren zeker aanwezig. Hoewel ik al spannende thrillers heb gelezen, vind ik dat Volgerland zeker niet teleurstelt.

Als ik dan toch een minpuntje moet geven, is dat het boek heel Nederlands is geschreven. Dit past uiteraard perfect bij de setting van het hele verhaal op het Nederlandse eiland, maar als Belg zijnde is dit niet altijd even gemakkelijk. Dit is natuurlijk een persoonlijke mening en doet zeker geen afbreuk aan het feit dat dit een goede thriller is. Ik vind het een geslaagd eerste deel en wil zeker meer lezen van Zoë Janssen en haar team.

Zoë Janssen is rechercheur en woont met haar twee zoontjes op het overzichtelijke, soms zelfs saaie Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Dan vindt er een bizarre moord plaats. Iemand lijkt hiermee de mensen op het eiland ter verantwoording te willen roepen. Maar waarvoor?

Een tweede moord laat het eiland trillen op zijn grondvesten. De druk op het onderzoeksteam neemt toe. Zeker wanneer zakelijk en privé door elkaar beginnen te lopen en zowel Zoë als haar gezin beveiligd moeten worden. Terwijl ze erachter probeert te komen wie er achter haar aan zit, beseft Zoë dat niks ooit meer hetzelfde zal zijn.

Tica Morgan bewijst met dit eerste deel van Mooie Moorden dat Nederland een intrigerend politiepersonage en succesvol thrillerschrijfster rijker is. In haar nuchtere en bondige stijl blaast zij de whodunnit weer fris nieuw leven in. Wees gewaarschuwd: deze serie wil je in één ruk uitlezen.