De seizoensdief is een fantasie kortverhaal vertelt vanuit het perspectief van Vesper en Berach. Berach heeft de hulp van Vesper nodig om een object te stelen om zo de seizoenen terug te krijgen in het land.

Het leuke aan deze kortverhalen van Booksandbutterflies is dat je veel nieuwe auteurs leert kennen en ook veel leuke verhalen op korte tijd kunt lezen. Het tempo ligt in dit verhaal ook hoog en omdat er niet te veel aandacht kan besteed worden aan details, bevat het meer actie en avontuur. Het jammere is uiteraard dat deze verhalen kort zijn en ik soms wat op mijn honger blijf zitten. De personages zijn intrigerend en ik wil weten hoe het verhaal zou afgelopen zijn moest dit geen kortverhaal zijn geweest. Kortom het smaakt naar meer!

Het Koninkrijk wemelt in armoede. De oogsten zijn al jaren pover, de visvangst wordt geteisterd door zware stormen op zee, regen en onweer zijn het enige dat de bevolking kent. De oude koning Marius is de laatste die de krachten van Weermagie heeft, maar lijkt na de dood van zijn vrouw niet meer om zijn koninkrijk te geven.
Vesper, een meesterdief, geeft alleen om de goudstukken die ze na een voltooide opdracht krijgt. Ze spaart om een reis over de Verre Zee te maken en het vasteland voorgoed achter zich te laten. Wanneer Berach haar pad kruist met een onmogelijke opdracht, twijfelt zelfs Vesper of dit wel haalbaar is. Hij wil het Kristal der Seizoenen uit het Paleis stelen en vernietigen. Zo denkt hij de seizoenen aan de mensen terug te kunnen geven en een einde aan de armoede te maken.
Vesper komt erachter dat er meer is dan alleen goud en heeft na al die donkere jaren plots weer hoop in de toekomst.