Geschreven met ❤️ en 🧠 door Lore van Dun.

Esme is drieëntwintig als ze besluit om te gaan studeren, dat lijkt aan de oude kant, maar haar ex-vriend vond namelijk dat het niet nodig was dat ze studeerde. Na hun breuk besluit Esme dan toch voor haar droomstudie te gaan: toerisme. Ze is helemaal klaar voor haar eerste stage op een zonnige vakantiebestemming, tot al haar plannen in het water vallen. De enige overblijvende stageplaats is een Schotse herberg in de buurt van Loch Ness. Esme vertrekt, vastbesloten er het beste van te maken. Als ze haar knappe, maar norse stagebegeleider Rory ontmoet, geeft ze zich niet gewonnen. Rory zit niet op een stagiair te wachten, maar Esme laat zien wat ze in haar mars heeft.

Ik ben al helemaal in love met de titel en de cover! Ik kreeg meteen zin om aan het verhaal te beginnen. De titel is heel mooi verzonnen en de cover geeft natuurlijk het druilerige weer van Schotland weer.

Het is mijn eerste boek van Vanessa Gerrits. Ik heb geen idee wat te verwachten, maar vanaf pagina één zit ik volledig in het verhaal. Vanessa Gerrits heeft een leuke, vlotte schrijfstijl. Ze neemt mij helemaal mee in het verhaal. Esme lijkt wel mijn beste vriendin.

Esme heeft al heel wat meegemaakt met haar vorige vriendje. Dit zorgt ervoor dat ze heel voorzichtig is. Het is heel fijn om stilaan te ontdekken wat ze allemaal heeft meegemaakt. Daarnaast is er ook Rory, ook hij heeft er al een heel verleden op zitten. Dit zorgt ervoor dat het verhaal ook wat zwaardere thema’s bevat. Vanessa Gerrits weet een hele mooie afwisseling te maken tussen zware thema’s en grappige momenten. Zo zat ik regelmatig te lachen, wat een geweldige stage heeft Esme!

Het is heel leuk hoe Vanessa heel veel van de hedendaagse problemen weet mee te nemen in haar verhaal. Esme heeft het altijd over haar zonnige stage tot die in het water valt en ze de waarheid niet durft te zeggen. In plaats van de waarheid te zeggen besluit ze dan maar om een instagrampauze in te lassen. Zo komt hopelijk niemand achter haar werkelijke bestemming.

Leef, lach, loch is een geweldig leuk feelgood-verhaal. Er is een mooie afwisseling tussen hartverwarmende momenten en iets zwaardere verhalen. Het einde maakt ruim plaats voor een tweede deel waar ik nu al niet meer op kan wachten.

*Disclaimer* Deze recensie is eerder verschenen op https://indeboekenkast.com/

Lore van Dun

Met haar drieëntwintig jaar is Esme aan de oude kant voor een eerstejaars student – haar (inmiddels ex) bad boyfriend had een stokje gestoken voor haar studieplannen. Na hun breuk begint Esme eindelijk aan haar droomstudie: toerisme. Ze is helemaal klaar voor een stage op een zonnige vakantiebestemming, maar dan vallen haar plannen in het water. Letterlijk. De enige stageplaats die nog over blijkt, is een Schotse herberg in de buurt van Loch Ness. Vastberaden er het beste van te maken vertrekt Esme naar het druilerige Drumnadrochit. Wanneer Esme de aantrekkelijke, wat norse herbergier Rory dan eindelijk ontmoet, blijkt ook nog eens dat hij helemaal niet op een stagiair zit te wachten. Maar Esme geeft zich niet gewonnen en vecht, gesteund door collega’s, voor haar stageplekje. En wie weet, misschien valt die Rory ook nog mee…