Op een dag duikt de oma van Alma Freng op en deelt mee dat Alma een zonnevanger is. Zonnevangers kunnen reizen met de lichtstralen van de zon en zorgen voor de draden van de tijd. De vader van Alma heeft dit altijd geheim voor haar gehouden dus traint Alma stiekem met haar oma om een echte zonnevanger te worden. Het wordt echter ingewikkeld als Alma verwikkeld geraakt in een politiek spel en iedereen iets van haar verwacht. Kan Alma deze verwachtingen waarmaken en een echte zonnevanger worden?

Het geheim verbond is een fantasie boek voor lezers vanaf 10 jaar. De doelgroep van dit verhaal is vooral jonge lezers. Zowel het gemakkelijk taalgebruik als het hoofdpersonage, dat zelf nog maar 12 jaar is, maken dit duidelijk. Het concept ‘zonnevanger’ is nieuw en heb ik nog niet gehoord in een fantasie verhaal. Hoewel het even vraagt om wat duidelijkheid, was ik al snel verdiept in het verhaal. Het is een unieke wereld gevuld met spanning, actie en avontuur.

Gedurende het hele verhaal twijfel je over de oprechtheid van ieder personage. Hierdoor is er altijd iets van spanning aanwezig en blijft het tot op het einde interessant. Alma komt ook oprecht als een twaalfjarige over. Ze heeft het niet altijd even gemakkelijk op school en met vriendschappen sluiten, maar Alma leert ons om onszelf te blijven en te geloven in jezelf. Er zijn dus een aantal levenslessen te vinden in dit verhaal, wat het ideaal maakt voor de jonge lezers. Ik heb dan ook oprecht genoten van dit boek.

Lukt het Alma om binnen een paar weken een volwaardige zonnevanger te worden en de controle over het verloop van de tijd te bemachtigen?

Het geheime verbond van Ida Tufte Michelsen is een spannend boek vol magie en avontuur, voor lezers vanaf 10 jaar.

Via haar oma ontdekt Alma Freng dat ze een zonnevanger is. Zonnevangers zorgen ervoor de dat de draden van de tijd niet in de knoop raken. Sommigen van hen kunnen zelfs de tijd terugdraaien.

De zonnevangers plannen een coup om dictator Grubel ten val te brengen. En daarbij hebben ze de hulp van Alma nodig. En daarom moet Alma niet alleen leren vliegen, maar ook zonnestralen vangen en de tijd beheersen. En dit alles in een paar weken tijd! Hoe houdt ze zich staande?

Een magisch verhaal over heldendom, wraak, ongebruikelijke vriendschappen en ongelooflijke krachten. Vertaald door Rymke Zijlstra.