Amanda sluit zich na de dood van haar dochtertje en man aan bij een zelfhulpgroep. Daar ontmoet ze Wendy die hetzelfde lot heeft moeten ondergaan. De twee vrouwen krijgen direct een band en beginnen te praten over hoe ze het lot in eigen handen willen nemen. Ze besluiten na vele wijntjes een deal te maken. Amanda vermoordt de verdachte van Wendy en vice versa. Ze hebben ze beiden een alibi en vinden ze eindelijk de rust waar ze zo naar verlangen.

Ik ken Steve Cavanagh voornamelijk van zijn Eddie Flynn-reeks. Het leek me dan ook eens leuk om eens een boek te lezen van hem dat buiten de serie geschreven werd. De korte inhoud sprak me ook al direct aan en ik kon niet wachten om eraan te beginnen. We krijgen het verhaal te lezen vanuit het perspectief van Amanda en Ruth. Beide vrouwen hebben iets verschrikkelijks meegemaakt in hun leven en ik vond het dan ook hartverscheurend om dit te moeten lezen. In het begin is het niet duidelijk wie Ruth nu precies is en wat haar verhaal met dat van Amanda te maken heeft, maar naarmate de puzzelstukjes meer in elkaar vallen werd het steeds duidelijker. Ik vond het dan ook zeer ingenieus van Steve hoe hij alles heeft laten verlopen en ik was dan ook in shock door de werkelijke uitkomst. Ik had dit nooit zien aankomen!

In dit verhaal is niets wat het lijkt. De grote plottwist op het einde had ik nooit zien aankomen. Het verhaal lijkt tegelijkertijd niet normaal, maar toch enorm realistisch. De verhalen van Amanda en Ruth kruipen onder je huid en geven je letterlijk kippenvel. Steve Cavanagh blijft dus voor mij een geweldige schrijver!

Steve Cavanagh werd wereldwijd beroemd met Dertien, de bloedstollende rechtbankthriller over Eddie Flynn. Moorddeal is zijn tweede losstaande thriller. Even onvoorspelbaar als adembenemend.

Op een donkere avond in New York City ontmoeten twee vreemdelingen elkaar bij toeval. Ze gaan samen wat drinken, en al snel ontdekken Amanda en Wendy dat ze veel met elkaar gemeen hebben. Ze voelen zich allebei alleen. Ze drinken allebei alleen. En ze zijn allebei wanhopig op zoek naar wraak op de twee mannen die hun families hebben verwoest.

Samen verzinnen ze het perfecte plan: als jij voor mij doodt, dood ik voor jou…