Saga wordt diep in een woud weggestoken door haar uitzonderlijke kracht als genezer. Het is haar taak als Uitverkorene om het volk, de Zonnekrijgers, te genezen met één aanraking. Op een dag moet ze echter vluchten voor een aanval van de Maankrijgers, die haar kracht willen misbruiken. Ze wordt gevangen genomen en meegebracht naar hun kamp. Daar blijkt echter dat niets is wat het lijkt en dat er veel geheim gehouden is voor Saga. Wie is er nu nog te vertrouwen?

De Zilveren Uitverkorene is het debuut van Evy Laumen. Ik ben zeer dankbaar dat ik mag meedoen aan haar blogtour en zo deel uit mag maken van haar grote stap in de auteurswereld. Toen ik de korte samenvatting las, wist ik direct dat dit een boek voor mij ging zijn. Het klonk als een fantasie verhaal met veel actie en spanning. Ik werd dan ook niet teleurgesteld. Je komt terecht in een Scandinavische wereld waar niets is wat het lijkt. Er zijn meerdere mensen met verschillende krachten aanwezig en de strijd tussen de Zonnekrijgers en de Maankrijgers maakt dat er veel avontuur aanwezig is. In het verhaal is er een mooie afwisseling tussen het schetsen van de omgeving, de uitleg over deze wereld en de avonturen die Saga aangaat.

In het begin van het boek was ik niet zo een grote fan van Saga. Ze leek me een bang meisje dat geen enkel risico wou pakken en geen eigen mening had. Maar naarmate het verhaal vorderde zien we een enorme groei bij Saga en ze leert zoveel meer bij. Ze wordt dapper, stoer en leert vechten voor wat belangrijk is voor haar. Mijn sympathie voor Saga is dus meegegroeid met het boek. Ook de rest van de personages zijn boeiend en hebben veel diepgang.

Evy Laumen heeft met De Zilveren Uitverkorene een schitterend debuut neergezet. Het hele verhaal zat goed in elkaar en ik heb me geen enkel moment verveeld tijdens het lezen ervan. De wereldopbouw is heel goed gedaan en de personages hebben met weten te boeien. Ik hoop in de toekomst meer te kunnen lezen van Evy.

Diep verscholen in het duistere woud, vervult Saga haar voorbestemde taak als Uitverkorene: met één wonderbaarlijke aanraking geneest ze gewonde Zonnekrijgers. De machtige Isdrottning, leidster van de beruchte Maankrijgers, is vastberaden om Saga van haar vrijheid te beroven, zodat ze haar uitzonderlijke gave kan misbruiken.

Net voor haar achttiende verjaardag wordt Saga’s grootste nachtmerrie plotseling werkelijkheid. De Maankrijgers achterhalen haar schuilplaats en er is geen andere optie voor Saga dan voor het eerst de onheilspellende buitenwereld in te vluchten. Dit huiveringwekkende avontuur ondergaat Saga niet alleen; de eigenaardige Jonas leidt haar, samen met haar beschermers Luca en Sven, door land en over zee naar haar nieuwe schuilplaats. Deze tocht verloopt niet zonder gevaar, want verraad duikt op uit onverwachte hoek. Wie kun je nog vertrouwen als een leugen jouw waarheid is?