Jude heeft het voor elkaar gekregen om prins Cardan op de troon te manipuleren. Koning Cardan moet een jaar en een dag regeren om zo de rechtmatige koning en jongere broertje van Jude, Eik, te beschermen. Cardan staat onder invloed van Jude, maar dit weerhoudt hem er niet van om af en toe Jude op stang te jagen. Wanneer op een dag niet alleen haar families leven, maar ook haar eigen leven op het spel staat moet Jude proberen te overleven. Ze sluit bondgenootschappen en probeert te vechten tegen haar vijanden, maar dit is toch niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

‘De gevallen koning’ is het tweede deel in de Elfhame-serie. Het eerste boek ‘De wrede prins’ heb ik een tijdje geleden gelezen en is me enorm bevallen. In ‘De wrede prins’ wordt er vooral veel aandacht geschonken aan de creatie van deze magische wereld. Hun gebruiken en de wezens die er wonen komen allemaal aan bod en het is pas op het einde van het verhaal dat er spanning en actie in voorkomt. ‘De gevallen koning’ bouwt hierop voort en bevat dus meer actie. Er zijn meer gevechten aanwezig en de spanning tussen Jude en Cardan krijgt ook een kleine rol in dit verhaal.

In het begin was het weer even wennen aan de benamingen en de specifieke woordkeuze, maar na een tijdje zat ik weer helemaal in het verhaal. Holly Blacks schrijfstijl is aangenaam en gedetailleerd, maar niet op een overdreven manier. Eenmaal je terug in het verhaal zit, leest het boek vlot.

In ‘De gevallen koning’ draait het verhaal voornamelijk om Jude. Waar in ‘De wrede prins’ er nog bijrollen waren neergelegd voor haar tweelingzus Taryn, Cardan en haar familie, kwamen deze personages minder aan bod dan ik zou hebben gewild. De personages blijven eerder oppervlakkig in dit deel van de serie. Ook de relatie tussen Jude en Cardan wordt weer even opgeflakkerd om dan weer uitgedoofd te worden in de rest van het boek. Ik hoopte dan ook op wat meer diepgang in dit verhaal.

Hoewel ‘De gevallen koning’ me iets minder heeft kunnen bekoren dan ‘De wrede prins’ blijft het toch een goed boek. Er is meer spanning en actie aanwezig, maar de personages en hun relaties blijven eerder oppervlakkig. Het einde was dan weer een enorme cliffhanger dus ik ga me zeker wagen aan het laatste deel omdat ik wil weten hoe het verhaal van Jude gaat aflopen. Daarnaast hebben ze ook veel werk gestoken in het uiterlijk van de boeken en zeg nu zelf wie wilt er niet zo een mooie gouden en zilveren exemplaren in zijn boekenkast hebben staan?

De opvolger van De wrede prins, dat werd bejubeld door bloggers, boekhandelaren en pers.

Voor de fans van Sarah J. Maas en Leigh Bardugo

‘Verleidelijk, gevaarlijk en volkomen verslavend.’ Leigh Bardugo, internationale bestsellerauteur van Het negende huis

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.