Poppy is dankzij haar gave uitgeroepen tot Maagd van het koninkrijk Solis. Ze leeft gescheiden van de rest en niemand mag haar aanraken of tegen haar praten. Poppy daarentegen wil haar eigen leven leiden, maar ze mag de Goden niet teleurstellen. Dan krijgt ze als lijfwacht Hawke toegewezen en hij maakt het Poppy wel heel moeilijk om aan de verleidingen te weerstaan. Ondertussen komen er heel wat geheimen aan het licht en moet Poppy kiezen tussen haar hoofd of haar hart.

Uit bloed en as is het eerste deel van de serie geschreven door Jennifer L. Armentrout. Momenteel bestaat de serie in het Engels uit drie delen en komt het vierde deel uit in 2022. Jennifer L. Armentrout is bekend van haar series Dark Elements, Lux, Origin en nog zoveel meer. Het is de eerste keer dat ik een fantasie boek lees van Armentrout, maar ik heb al veel goeds gehoord over haar schrijfkunsten. Het boek ‘Als morgen niet bestaat’, een young adult, heb ik wel al gelezen. Dit boek vond ik heel goed geschreven dus ik was dan ook heel benieuwd naar haar fantasie boeken. Daar dit ook één van mijn favoriete thema’s is om in te lezen, had ik ook hoge verwachtingen. Een belangrijk onderdeel van fantasie boeken is de wereldopbouw. Hoewel we in het begin niet al te veel te weten komen over het koninkrijk Solis, is het toch genoeg om een algemeen beeld te krijgen. We komen de basis te weten over de Verhevene, de Atlantiërs en andere exotische wezens in het koninkrijk. Naarmate het verhaal vordert, komen we steeds meer te weten over deze wereld en begon ik het ook veel interessanter te vinden. Vooral ook omdat Armentrout heeft gezorgd voor een twist die ik niet zag aankomen. Ik vond het dus zeer boeiend om te lezen.

Poppy is de typische heldin van een fantasieverhaal. Ze gaat namelijk rebelleren tegen alles wat ze kent omdat ze het in twijfel begint te trekken. Ze is stoer, dapper en niet op haar mondje gevallen, maar toch maakt ze fouten en heeft ze haar eigen angsten. Er valt voor de rest dus niet veel te zeggen over Poppy als hoofdpersonage dan dat ze goed gekozen is. De aantrekkingskracht tussen Poppy en Hawke spatte wel van de pagina’s van het boek af. Je kon de chemie tussen de twee personages dan ook bijna voelen en deze heeft me af en toe wel rode oortjes bezorgd.

Voor mijn eerste fantasie boek van Jennifer L. Armentrout heb ik deze heel graag gelezen. Ik ben fan van de wereldopbouw, het verhaal zat goed in elkaar en er waren genoeg plotwendingen en spannende momenten. Poppy is een leuk personage en haar chemie met Hawke was zeker aanwezig. Het maakt me heel benieuwd naar het tweede deel. Als laatste wil ik nog meedelen dat ik de cover super mooi vind en de sprayed edges maken het helemaal af!

‘Uit bloed en as’ van Jennifer L. Armentrout gaat over Poppy, die nooit zeggenschap heeft gehad over haar eigen leven. Als Maiden leeft ze alleen: ze wordt nooit aangeraakt, nooit naar haar omgekeken en nooit met haar gesproken. De hele toekomst van het rijk rust op haar schouders, want ze moet tijdens haar Ascension waardig worden bevonden door de goden. Hoe kan ze ooit aan die verwachtingen voldoen? Dan ontmoet ze Hawke, een bewaker die ervoor moet zorgen dat Poppy haar Ascenion zal volbrengen, én iemand die haar hoofd en hart totaal op hol brengt. ‘Uit bloed en as’ is het eerste deel van de bloedstollende nieuwe Blood and Ash-serie van Armentrout. Armentrout won met dit boek de Goodreads Choice Award Best Romance 2020.