Roos leert Noah kennen op de app Catch. Dit is een app waar jongeren elkaar kunnen leren kennen. Ze is op slag verliefd en wil dan ook graag afspreken met hem. Maar op hetzelfde moment worden er in haar omgeving gruwelijke moorden gepleegd. Jonge tienermeisjes worden vermoord en in prinsessenpak terug gevonden. De dader zou de app Catch gebruiken. Is het wel verstandig van Roos om met Noah af te spreken?

Het onderwerp van ‘Catch’ is zeer actueel. Jongeren kunnen gemakkelijk met elkaar in contact komen via sociale media, maar niet iedereen doet zich voor zoals hij is op dit platform. Toen ik het boek aan het lezen was, viel het me op dat er niet per se negatief wordt gedaan over het feit dat jongeren afspreken via internet, maar dat ze wel voorzichtig moeten zijn. Dit boek brengt dus duidelijk de gevaren in kaart en laat soms zelfs zien wat je moet doen als je toch met iemand afspreekt.

De moorden vond ik een leuke toevoeging omdat het alles wat spannender maakt. Vooral de passages waarin we een sneak peak krijgen in de gedachtegang van de moordenaar, maken het verhaal helemaal af. De spanning is gedurende heel het verhaal aanwezig en ik heb het boek dan ook in een mum van tijd uitgelezen omdat ik zo nieuwsgierig was naar de dader. Mijn verbazing op het einde was dan ook oprecht, want ik had het totaal niet zien aankomen.

Ik denk dat veel jongeren er baat bij zouden hebben om dit boek te lezen. Het duidt de gevaren van sociale media aan, maar het leert hen ook hoe ermee om te gaan. Niet iedereen dat je online ontmoet is een moordenaar, maar toch moet je voorzichtig zijn. Je weet nooit wie er zich aan de andere kant van het scherm bevindt.

Roos is in de wolken als ze Noah leert kennen via Catch, een populaire jongerenapp. Hoewel ze elkaar nog nooit hebben ontmoet, begrijpt hij haar als geen ander en Roos wil hem dolgraag ontmoeten.

Intussen wordt er in de stad voor de tweede keer in korte tijd een meisje vermoord. Volgens Roos’ vader, die bij de krant werkt, vermoedt de politie dat de dader zijn slachtoffers via Catch benadert. Kan Roos Noah vertrouwen? Of maakt ze een grote vergissing door met hem af te spreken?