De Grisha-trilogie bestaat uit drie boeken: Schim & Schaduw, Dreiging & Duisternis en Val & Verlossing. De trilogie speelt zich af in Ravka. Deze stad wordt al verschillende jaren in tweeën gedeeld door de schaduwvlakte. Dit is een donkere plaats waar dodelijke schepsels leven, wachtend op hun volgend slachtoffer. We maken kennis met Alina Starkov en haar beste vriend Mal. Alina denkt dat ze een gewone cartograaf is, maar wanneer Mal op een dag gewond geraakt, ontdekt Alina dat er een bijzondere kracht in haar schuilt. De Duisterling merkt deze kracht ook op en neemt haar mee om te te trainen met de andere Grisha om zo haar krachten verder te ontwikkelen. Iedereen hoopt dat Alina’s krachten Ravka kunnen bevrijden. Zo begint Alina’s strijd tegen de duisternis.

Een tijdje geleden werd aangekondigd dat deze serie op Netflix komt. Het leek me dan ook de uitgelegen kans om deze eindelijk te lezen. Mijn oog viel direct op de prachtige hardcovers en de boeiende verhaallijn. Naast de Grisha-trilogie zijn ook andere boeken uitgebracht die een spin-off zijn van deze trilogie. Deze heb ik nog niet gelezen, maar ze staan zeker op mijn verlanglijst.

De wereld van de Grisha is gebaseerd op het oude Rusland, in tegenstelling tot andere fantasieboeken die meestal hun eigen wereld creëren. Hierdoor komen er veel Russische termen voor in het boek wat in het begin wel even wennen was. Op het einde van het derde boek staat een begrippenlijst, maar iemand die alleen het eerste boek heeft kan hier dus geen gebruik van maken. De termen worden wel zeer goed uitgelegd en na een tijdje had ik wel door wat alles was. Het heeft dan ook niet lang geduurd of ik zat helemaal in de wereld van de Grisha.

Het is misschien een beetje stereotiep, maar Alina is een doodgewoon meisje, niet uitzonderlijk knap of slim, die opeens een grote gave blijkt te hebben. Toch kon ik me van het begin wel vinden met Alina. Ze handelt niet uit eigen belang, maar maakt toch menselijke fouten en is niet bang om deze toe te geven. Ze wilt oprecht Ravka helpen, maar geeft toe dat dit haar angstig maakt.

Haar beste vriend Mal is knap, charmant en zal er alles aan doen om Alina redden. Hij speelt een belangrijke rol in dit verhaal en ik vond het leuk om ook zijn persoonlijke reis mee te maken.

In deze boeken komen er veel personages aan bod, maar toch vond ik het overzichtelijk. De personages die verder werden uitgewerkt hadden elk hun eigen karaktereigenschappen en maakten net als Alina en Mal hun eigen groei mee. Dit geeft meer diepgang aan het verhaal en laat de personages echt overkomen.

Hoewel dit een young adult trilogie is, is deze reeks doorspekt met spanning en plottwists. Samen met Alina kom je erachter wie er nu te vertrouwen was en wie niet. Ook gebeurde er veel dat ik echt niet had zien aankomen en waardoor ik aangenaam verrast was. Waar ik bij een trilogie meestal afhaak bij het tweede boek, omdat dit het eerste boek niet kan overtreffen, was dit zeker niet het geval bij de Grisha-trilogie. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de Netflix-serie en ik ga me zeker wagen aan de rest van de boeken van Leigh Bardugo.

De Grisha-trilogie is fantastisch. Het speelt zich af in een soort magisch oud-Rusland, het is enorm spannend, de hoofdpersoon (Alina) is kick ass, haar beste vriend Mal is swoonworthy en uiteraard zitten er ook de nodige kwaadaardige mannen, donkere krachten en plottwisten in.
Verder wordt het redelijk ingewikkeld als we er te veel over vertellen, dus u moet het gewoon zelf gaan lezen

New York Times bestsellerauteur Leigh Bardugo is geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Los Angeles. Ze heeft aan Yale gestudeerd en woont nu in Hollywood waar ze naast auteur ook make-up artieste is van diverse Hollywoodproducties. Daarnaast zingt ze in een bandje, genaamd Captain Automatic