Ze wordt door iedereen gezien als het zusje van Tom. Hun jeugd is nooit gemakkelijk geweest, maar beiden kunnen ze zich uitleven in boksen. Tom blijkt al snel talent te hebben en reist de hele wereld rond om aan wedstrijden mee te doen. Zij heeft daarentegen een ander motief waarom ze bokst, maar die houdt ze liever geheim. Het is echter niet het enige geheim dat ze heeft en wanneer deze dreigen uit te komen, is het al te laat.

Zusje is het debuut van Sue Assila en is met zijn 100 pagina’s misschien niet het dikste boek dat ik ooit heb gelezen, maar wel een heel pakkend boek. Sue Assila vertelt het verhaal van een broer en zus dat met vallen en opstaan hun leven proberen te beteren. Hoewel we als lezer al snel doorhebben dat er iets aan de hand is met het zusje van Tom, is het toch iedere keer slikken als de waarheid dan uiteindelijk naar boven komt.

We lezen het verhaal vanuit het perspectief van de zus en leren haar daardoor het beste kennen. Ik heb gedurende het hele verhaal enorm met haar meegeleefd en iedere emotie kwam zo oprecht over dat ik helemaal in het verhaal zat. Hun verhaal is uniek en ontroerend en ik ben blij dat ik er deel van uit mocht maken.

Zusje is een aangrijpend debuut. De relatie tussen broer en zus is uitzonderlijk, maar enorm mooi beschreven. Ik hoop dan ook meer van Sue Assila te lezen in de toekomst.

Ik word door Tom altijd Zusje genoemd, want dat ben ik in de ogen van mijn grote broer. Zijn oogappeltje dat hij zo streng mogelijk bewaakt. Ik ben trots op mijn sterke dapper broer, maar ik voel ook iets anders voor hem. Ik heb er de woorden niet voor, maar ik sta ook niet bekend als iemand die graag praat. Als het even kan, zeg ik liever niets. En toch worstel ik ermee. Gelukkig kan ik veel kwijt als ik train in de boksschool, tot het ook daar mis gaat. Hoe kom ik hier ooit uit?

Zusje is een pakkend debuut dat het verhaal vertelt hoe je met vallen en opstaan alle obstakels kunt overwinnen.