El weet eindelijk te ontsnappen uit de verschrikkelijke Scholomance. Ze is erin geslaagd om iedereen veilig te krijgen, buiten Orion… Uit wanhoop probeert ze alles om Orion te redden, maar wat ze dan tegenkomt had ze niet verwacht. Ondertussen worden de enclaves ook bedreigt en is El vastbesloten om deze ook nog te redden. Er komen steeds meer geheimen boven duiken, maar is El klaar om ze onder ogen te komen?

Naar dit derde en laatste deel van de Scholomance-trilogie heb ik lang uitgekeken. De vorige twee delen heb ik oprecht verslonden en de spanning en actie waren zeer zeker aanwezig. Het duistere kantje in dit boek maakte het verhaal ook origineel en de personages zijn oprecht interessant. Toch weet ik niet goed hoe ik me voel over dit derde deel. Uiteraard speelt dit verhaal zich niet af in de Scholomance waardoor ik deze vertrouwde omgeving mis. Er is wel wat actie en spanning aanwezig, maar deze duurt nooit lang en voor je het weet is deze al verdwenen. Dit boek draait meer rond de enclaves en komt eerder informatief over. Ik ben dus ergens wat teleurgesteld dat het verhaal niet is uitgedraaid zoals ik verwacht had.

Door deze drie boeken heen leren we de personages zeer goed kennen. Omdat we het verhaal door de ogen van El lezen, leren we haar ook het beste kennen. Doorheen de trilogie maakt ze ook een positieve evolutie mee en dat vond ik wel mooi om te lezen. El begint steeds meer in haarzelf te geloven en vertrouwt meer mensen wat zeker een mooie boodschap meegeeft aan de lezer.

Al bij al is het geen slecht boek, maar ik vond het voor een afsluiter van deze trilogie net niet goed genoeg. Ik had meer actie en spanning verwacht, maar helaas bleef ik hierin op mijn honger zitten. Toch is dit zeker geen slechte trilogie en ben ik blij dat ik deel mocht uitmaken van de Scholomance.

De Gouden Enclaves is het derde deel in de Scholomance-trilogie van Ontworteld-auteur Naomi Novik. El is uit de Scholomance ontsnapt, maar een nieuw gevaar dreigt.

Het enige waar je nooit over praat als je in de Scholomance zit, is wat je zult doen als je eruit komt. El heeft op wonderbaarlijke wijze haar eindexamen gehaald. Samen met Orion en hun bondgenoten redde El de enclaves, maar nu is iemand anders van plan de enclaves te vernietigen. El is vastbesloten terug te keren naar de Scholomance, ook al is de kans dat ze er ooit weer uit zal komen afschuwelijk klein.